Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, september 15, 2009

Vad får järnvägen kosta?

Ännu ett steg har tagits mot höghastighetståg i Sverige sedan regeringens utredare Gunnar Malm föreslagit att det är dags att sätta igång (DN), och det på sträckor som binder samman de tre största städerna. Beskedet är glädjande på flera vis. Inrikesflyget, och på sikt även en hel del europaflyg, kan här till stor del konkurreras ut. Liksom tåget kan ta mer och mer trafik från vägen in på spåret. Det behövs ett nytt transportsystem, bilen och flyget hör till 1900-talet. Tåget hör till 2000-talet.
Enligt utredaren skulle kalaset kosta cirka 125 miljarder, varav statsmakten skulle stå för hälften. Regeringen var beredd att lägga nästan 30 miljarder på 21 kilometer motorväg i Stockholmsregionen. Hur mycket är de beredda att lägga på betydligt mer höghastighetsjärnväg för södra halvan av landet?

4 kommentarer:

Andreas sa...

Haha. Bilen hör till 1900-talet och tåget till 2000-talet. För de flesta är det nog ett stort steg bakåt att inte längre kunna välja när man vill resa. Lägg mer pengar på utveckling av miljömotoret istället. Det vore ett steg framåt. Men som sagt, utan körkort så vet man ju bara hur det är att vara bunden till vissa tider. Och så länge det inte dras räls på varenda grusväg så är det ännu ett steg bakåt. Hej hopp.

Johan sa...

Vi har haft den här diskussionen förut, och det lär nog fortsätta.

Men vad ska man göra när oljan tar slut då? "Peak oil" inträffar sannolikt snart. I vilket fall som helst måste försiktighetsprincipen gälla. Det är ju inte vad som helst vi gamblar med.

Miljövänligare motorer - absolut. Bilen är ett nödvändigt ont, men människan kan helt enkelt inte fortsätta köra bil i den takt det görs nu.

Det där körkortsargumentet förstår jag faktiskt inte, jag bevisar ju att det går att klara sej hyfsat utan bil och körkort. Trots att kollektivtrafiken lämnar oerhört mycket att önska.

Bilen är ett nödvändigt ont. Men på längre sträckor (t.ex till Stockholm) är det ett måste att styra över resandet till räls och på korta sträckor (som ju de flesta bilresor ändå är) bör cykel och promenad alltid övervägas.

Och sen vet naturligtvis även jag hur det är att åka bil, Andreas, det vet du väl? :)

Andreas sa...

Men Johan, lilla lilla vän. Med miljövänliga motorer så menar jag givetvis inte sådana som kräver mindre olja utan helt nya förnyelsebara drivmedel såklart. Och självklart går det att överleva genom att åka kollektivt. Men varför åka kollektivt om man får fram motorer som inte skulle släppa ut några som helst avgaser? det vore ett stort steg bakåt. Samtidigt förstår jag de få som inte har, och är för rädda för att ta körkort. De skulle ju inte ha någon nytta av de nya fina bränslen. Jag tror det ligger lite rädsla och avundsjuka bakom :).

Johan sa...

En ny bil kräver tretti fat olja. Gummi som sliter mot asfalt är knappast miljövänligt det heller. Men jag upprepar gärna, för att inga missförstånd ska uppstå, bilen är ett nödvändigt ont och miljövänliga bränslen är naturligtvis bra.

Det finns många skäl att åka kollektivt. Du kan vara i i stort sett vilket skick som helst när du reser, många trafikolyckor anses ju ske pga att förarna helt enkelt somnar. Du kan även, om du orkar, arbeta när du åker kollektivt. Eller helt enkelt ägna dej åt rekreation. Hur kan det vara bakåtsträvande att tycka kollektivt resande är en schysst grej?

Jag blir närmast fascinerad över vilken betydelse bilen har för en del människor, men tänker inte ge mej i några, iofs roliga, konspirationsteorier för det ;)