Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, september 17, 2009

Har vi hört den förut?


Kd-ledaren Göran Hägglund spinner vidare på sitt Almedalstal om "vanligt folk". När jag hörde det i somras tänkte jag att sånt strunt inte var värt att uppmärksamma, men nu skriver han även på DN Debatt (vilket Helene påpekar är lite märkligt) och jag har ju börjat blogga igen, så varför inte?

Artikeln ger mej extremt dåliga vibbar, när en av de avslutade meningarna lyder "det börjar bli hög tid att återupprätta det sunda förnuftet i svensk politisk debatt".
Har vi hört det förut?

Tomas problematiserar artikeln på läsvärt på sin blogg. Vem är egentligen vanlig?

Hägglunds taktik att försöka göra sej till "vanligt folks" talesperson inom politiken är inte ny ens för honom - jämför bensinpriset 2006.

En sak är dock värd att ta på allvar i Hägglunds artikel, det räcker inte att argumentera för livsstilsfrågor ("new values") på Södermalm och i Majorna. Landet är stort och de flesta människor bor inte i Stockholms eller Göteborgs innerstäder. Duktiga pålästa människor behövs i hela landet, inte i storstadsreservat.

Själv tycker jag pekpinnar uppifrån behövs ibland. Som när staten förbjöd barnaga 1979. Det är helt enkelt inte okej att slå barn, oavsett ifall det är något som alltid förekommit. Men lagstiftning räcker aldrig, och är inte heller alltid rätt ända att börja i, eftersom förändringen börjar hos varje enskild människa. Därför är en Pridemanifestation viktigare i Tranemo än i Tantolunden.

Men den bestående känslan av Hägglunds artikel, och Almedalstal, är att jag inte fullt ut förstår vad han menar. Det gör han förmodligen inte heller, han vill sätta fingret på en känsla av osäkerhet som förmodligen ganska många människor upplever, och försöka profitera politiskt på den.

Inga kommentarer: