Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, september 19, 2009

En termometer rakt in i det gröna partiet


Aftonbladet frågade ett gäng politiska bloggare om temperaturen i partierna, med ett år kvar till valet. Men eftersom jag inte var tillfrågad tog jag mej friheten att svara själv :)

Vilken är den största stridsfrågan inom Miljöpartiet?
- Någon enskild stor stridsfråga kan jag inte se. Det finns en hoppfull nyfikenhet för det rödgröna samarbetet, samtidigt som jag kan se en oro runtom i partiet för att vi ska slukas av sossarna. Namnbyte till De Gröna? Ingen fråga som jag hört diskuteras på ett enda partimöte, utöver Grön Ungdoms årsmöte 2008, sedan våren 2007 när frågan skulle upp på kongressen. Fast jag och Jakop går ju sällan på samma möten ;)

Vilken fråga bör partiet satsa på för att vinna röster i valet 2010?
- Fortsatt fokus på klimat och inte minst miljöfrågor i en bredare bemärkelse. Miljö är mer än klimat. Andra bra profilfrågor borde vara lika rätt, att bemöta rasism och främlingsfientlighet. Försvar av den personliga integriteten är en annan viktig fråga.

Hur är det att just nu vara miljöpartist - Toppen! Helt ok, Kunde ha varit bättre eller inte särskilt roligt alls?
- Jorå, toppen tycker jag allt. Vi går bra i opinionen och våra frågor är aktuella. Det är bråttom, men inte försent, att göra något åt klimatet. Vi har lösningarna.

Ge ett gott råd till Maria Wetterstrand och Peter Eriksson så här ett år före valet.
– Slå vakt om gröna profilfrågor i samarbetet med de röda partierna. Ett regeringsskifte är av vikt, men en rödgrön regering måste ha ett tydligt grönt inslag.

Inga kommentarer: