Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, juni 09, 2009

Hur kommer hon undan med saker och ting?

Jag fascineras av Marit Paulsen.

Hur kan hon komma undan med allt?

Hon kommer undan med att hävda att hennes generation är den sista som upplevt krig och förintelse i Europa, och därmed ignorera alla krig på Balkan på 1990-talet.

Hon kommer undan med att i Debatt kalla programledaren Janne Josefsson för "lilla vän". Undrar vad som hade hänt ifall Gunnar Hökmark, Per Gahrton eller Olle Ludvigsson kallat exempelvis Karin Hübinette detsamma?

Marit Paulsen är en av EP-valets tre stora röstmagneter (Marita Ulvskog och Carl Schlyter är de andra två), men hur går det till?! Saknar folkpartiets väljare fullständigt omdöme?

Uppdatering: Okejdå, Gunnar Hökmark och Anna Maria Corazza Bildt får nog gå som röstmagneter oxå.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Avskyr verkligen Marit Paulsen!

Nordh sa...

Marita kommer ju undan med sin jakt efter bruna röster så uppenbarligen kan man komma undan med det mesta.

Rasmus Ling sa...

Alf Svensson var den största röstmagneten i det här valet. Utan honom hade KD blivit utan mandat. S hade klarat sig bättre utan Ulvskog, Moderaterna vann heller inte speciellt mycket på Hökmark.

Anonym sa...

I ett patriarkat vill jag ändå säga att det inte är helt tokigt att reaktionerna blir olika efter att Paulsen sagt "lilla vän" till Janne Josefson eller om Gunnar Hökmark sagt det samma till en kvinnlig programledare. I det första fallet är det nämligen uttryck för en individs brist på respekt. I det andra fallet för en samhällsstruktur. Det är av godo att människors reaktion är olika i två så vilt skilda fall.

I övrigt håller jag med Ling om att du missat Alf Svensson i din lista över röstmagneter. Ulvskog ska dock inte underskattas, om än inte överskattas heller. hon hade säkerligen viss effekt på sossarna valresultat.

Mvh:
mmk

Anonym sa...

Den omnämnda damen har jag träffat en gång när jag var folkpartist. Hon kom in i rummet utan att lyssna och talade om att "så här är det". Hon hade en otäckt auktoritär utstrålning som duperade många. Själv fick jag en kall kåre längs ryggen och kände mig som om jag stod framför ett framrusande godståg. Och så var det: bra på att köra över folk.

P.Gr.

Rasmus Ling sa...

@ mmk
Det går inte att skylla ett ohyfsat beteende på samhällstrukturer. En man som använder härskartekniker har inte en större, eller mindre, skuld än en kvinna som gör detsamma. Ansvaret ligger hos individen.