Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, juni 07, 2009

Hur gick det till?

Piratpartiet må vara kört som parti, men som lobbygrupp betraktad är de mäktiga.
skrev jag för snart ett år sedan.

Det var när FRA-debatten hade lagt sej något, Rick Falkvinge fått uttala sej i media gång på gång och Piratpartiet inte synts till i opionsmätningarna.

Jag hade fel. Riktigt fel.

Inte kunde jag ana att IPRED-lagen och ThePirateBay-domen skulle komma typ samtidigt och det med bara några månader kvar till EU-valet. Till skillnad från FRA berör ju fildelningen långt ner i folkdjupet.

Piratpartiet har sedan genombrottet 30 april konstant legat bra till i opinionsmätningarna. Ett mandat verkar så gott som säkert och två är absolut ingen omöjlighet.

Om mindre än en timma stänger vallokalerna. Spänningen är stor. Vad kommer hända med Piratpartiet på plats i parlamentet? Själv hoppas jag de blir röstboskap i den gröna gruppen och hjälper oss med sitt/sina mandat att få igenom en tuff klimatpolitik och en rejäl grön omställning av EU. Undrar ifall deras väljare är lika bekväma med det?

2 kommentarer:

Rille sa...

"Till skillnad från FRA berör ju fildelningen långt ner i folkdjupet."

Ni har verkligen inte förstått nånting?

Johan sa...

Det var först efter IPRED/TPB som PP syntes på opinionsmätningarna. Inte efter FRA. Det är mycket tydligt.

Hursomhaver - grattis till framgångarna!