Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, maj 27, 2009

Grönt ÄR det nya svarta

Att miljöpartiet hör hemma i EU-parlamentets gröna grupp är en självklarhet. Men alltfler partier tycks tycka att grönt är skönt.

Piratpartiet, Feministiskt Initiativ och Junilistan har alla uttryckt intresse för att ta plats i Gröna Gruppen/Europeiska Fria Alliansen.

Det är naturligtvis trevligt att fler vill ta plats i den gröna gruppen, ju fler gröna desto bättre klimatpolitik får EU en chans att bedriva. Fast det är ju inte utan att jag tycker folk hellre kan rösta på originalet :) Å andra sidan har de tre eventuellt aspirerande gröna partierna alla en och annan poäng, så det skulle säkert funka att dela grupp med dem i Bryssel.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grönt och piratlila skulle bli en riktigt bra blandning :)

Anonym sa...

Tja, tycker man att integritetsfrågorna och miljöfrågorna är viktiga, så är PP bästa valet om de hamnar i gröna gruppen.

Varför?

Jo, för att de kommer att slåss för sina frågor med gruppens stöd, och som motprestation så kommer de att rösta med gruppen i övrigt. Man får alltså en hård bevakning av integritetsfrågorna, och mandat som röstar med gruppen i övrigt. Bästa från båda världarna.

Johan sa...

Anonym2.

Men samtidigt kan ingen veta ifall PP verkligen hamnar i gröna gruppen. Det är däri osäkerheten ligger.

Anonym sa...

Anonym 2

Jag tycker att du resonerar galet, vill man ha dem i den gröna gruppen så kan man lika gärna rösta på MP, det är ju bara om man inte vill ha miljöpartiets politik som det finns något värde i att rösta på PP. Men självklart så hoppas vi gröna att de väljer vår grupp när de väljer, fast jag tror att de väljer den liberala för att ledningen i PP är åt de hållet.

Max Andersson sa...

En intressant sak är att de partier som är med i EFA-delen av Gröna Grupen/EFA får behålla hela partibidraget själva, utan att någon sugen gruppledning plockar åt sig en andel.

Jag vet inte om F! och PP vet om det, men Junilistan vet det definitivt.

:-)

Johan sa...

Se där! =)

Iofs är frågan vad fasen F! och pp skulle göra i EFA-gruppen?

Nu vet jag inte hur Tories ställer sej till övervakning, men om de vill bilda en ny eu-skeptisk grupp antar jag att de kommer söka partier med ljus och lykta, och Piratpartiet har ju profilerat sej som ganska närstående till oss och Jl vad gäller EU-kritik åtminstone.

Patrik sa...

Jag har redan gjort en MP/PP logga som blev riktigt najs, enligt mig själv :)

http://www.polisstat.com/2009/05/piratpartiet-sammanslagning.html:)