Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, april 16, 2009

Tåg, tåg, tåg

Med somliga partikamrater behöver man inga motståndare från andra partier (BT).

Det finns ett par frågor jag vågar påstå det är rätt lönlöst att få miljöpartiet att ändra åsikt i. Solidariet med människor i andra länder, bensinpriset eller varför inte höghastighetståg.

Alltså blir det aningen missvisande när en miljöpartist - utan någon särskild plattform i partiet - lyfts fram stort som kritiker av höghastighetståg. Men det ligger väl inte i min roll att tycka till om nyhetsprioriteringar. Och det är naturligtvis bra att vi har högt i tak i partiet.

Dagen bjöd i alla fall på en mycket spännande konferens om Götalandsbanan (och ett fullmäktigemöte, men det kan jag skriva om någon annan gång). Enigheten om Götalandsbanans potential är stor och nu är det upp till regeringen att bestämma ifall den ska bli av eller inte. Bollen ligger hos Anders Borg - vilket i och för sej känns aningen oroande. Men den som lever får se, förhoppningsvis tar Borg reson.

Och avslutningsvis ser jag att folkpartiet i Eslöv inspirerats av mej och levererat en egen tipsrad om utgången i EP-valet 7 juni. Fler får gärna följa efter.

8 kommentarer:

Emma Grön sa...

Men jag och några fler här hemma är också kritiker av höghastighetståg.

Sorry, men så är det.

Johan sa...

Men varför?

Det konkurrerar ju först ut inrikesflyget och sen det mesta av Europaflyget oxå?

Däremot innebär naturligtvis inte en satsning på höghastighetståg att man ska sluta bry sej om andra tåg. Det är både och som gäller. Hindås, Borgstena och Limmared lär aldrig få nåra höghastighetståg, däremot ska de behålla de stopp de har idag och helst få ännu fler.

Johan sa...

Sen får jag väl erkänna att min reaktion oxå präglades av den ngt upprörda känsla det gav att öppna sin lokaltidning och i krigsrubriker läsa "miljöpartist vill stoppa höghastighetståg". Och denne miljöpartist var inte från Sjuhärad eller hade några uppdrag för partiet som gäller tåg/infrastruktur. Men som sagt, ska väl inte invända mot nyhetsprioriteringar ;)

Emma Grön sa...

Frågan handlar väl om: för vem bygger vi vår infrastruktur egentligen? För människor i allmänhet, eller för storförtagens krav på blixtsnabba transporter mellan storstäder, där landsbygden bara flimrar förbi som hastigast bakom rutan. Tåg är klimatsmart, men det är också en jättelin barriär i vår natur. Hur inverkar det på den biologiska mångfalden?

Anonym sa...

Karyd har ju rätt. Den där Götalandsbanan från någonstans i norra Smäland via Jönköping och Borås till Göteborg är lika nödvändig som en ny motorväg, och gör lika mycket skada i naturen.

Man kan väl lägga ner inrikesflyget utan att plöja ner en massa pengar i onödiga ersättningprojekt. Låt slipsnissarna varva ner och åka vanliga tåg som alla andra i stället. Det är förmodligen en vinst för både dem och samhället om man dämpar farten på dem. De kanske rent av börjar hinna tänka lite på vad de gör och vilka föjder det har.

P.Gr.

emmali jansson sa...

Jag gillar Götalandsbanan och höghastighetståg, men ett problem, som jag tycker är mycket mer relevant än att det är en barriär i naturen, är att höghastighetståg drar mycket mer el än ett mjölktåg a la X2000.

Om man bara vill konkurrera ut inrikesflyget finns det ju andra styrmedel än att underlätta ökat resande. Man kan börja skatta flygbränslet, införa högre flygskatter i största allmänhet, eller till och med förbjuda flyg att trafikera korta sträckor.

Anonym sa...

Jag är för Götalandbanan 100%. visst är det så att det finns problem med den. Det är därför EXTRA viktigt att vi från miljöpartiet är aktiva nu när kommuner och regioner börjar göra egna studier av sträckning. Vi i Borås har gjort en egen studie av sträckningen genom Borås stad och vi får med vårt förslag bort många barriäreffekter genom sammanslagning av nuvarande banor i en ny plan. Nu går vi vidare och tittar på dragningen av Götalandsbanan på landsbygden genom kommunen. Om alla inblandade gör samma sak och vi är aktiva så är jag övertygad om att Götalandsbanan blir riktigt bra.

Jag håller inte med om att det primärt skulle bli "slipsnissarna" som skulle använda banan, utan mycket av resandet skulle bli pendling i ett förstorat arbetsmarknadsområde.

Götalandsbanan är nödvändig för att vi ska kunna flytta över gods till järnväg. Kapaciteten är idag slut på många sträckor i landet. Jag känner till flera företag som VILL frakta sitt gods med tåg som dom har gjort innan men kapaciteten är slut och dom får flyta över gods från tåg till lastbil. Den utvecklingen komme fortsätta om vi inte får Götalandsbanan.

Tom Andersson Gruppledare MP Borås

Emma Grön sa...

Tom, för mig står de här sakerna som du säger emot varandra och kan inte riktigt hänga ihop:

"...mycket av resandet skulle bli pendling i ett förstorat arbetsmarknadsområde.
Götalandsbanan är nödvändig för att vi ska kunna flytta över gods till järnväg..."

Om man förstorar arbetsmarknadsområdena - vilket är en utveckling som jag inte förstår varför vi i MP skall bejaka - så ökar ju persontrafiken med tåg (bra om det ersätter flygresorna, men inte lika bra om det bara får folk att resa mer och längre. Dessutom så tar man ju samtidigt i så fall bort möjligheten för godset att komma in på järnvägsytan i Sverige.

Vi måste ju också börja fundera på hur 17 vi kan komma bort från det samhälle vi har nu som bara transporterar runt en massa varor en massa mil. Allt måste inte färdas så långt. Vi måste ju vara för lokal ekonomi och lokal försörjaning istället för att heja på storskalighetens sjuka samhälle.