Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, april 20, 2009

Ja till alternativa urval

Utbildningsministern tillika majoren Janne Björklund har gjort ännu ett utspel på temat eleverna-kan-för-lite (DN) - och för en gångs skull förstår jag faktiskt vart han vill komma. Det är ju inte alltid man förstår ens vart Björklund vill komma (till exempel förstår jag inte varför det skulle vara ett problem att elever har kepsar eller tuggar tuggummi på lektionerna), men jag delar hans syn om att kunskaper i svenska och engelska är avgörande för högskolestudier liksom det är bra att kunna genomföra ett större projektarbete.

Däremot håller jag inte med om förslaget till det typiskt Björklundska förslaget till lösning: mer tvång, obligatoriska kurser och mer betyg.

I dagens lokalavis skriver jag om alternativa urval. Vilket vore ett betydligt bättre urvalsinstrument. Det skulle vara möjligt att anpassa till de specifika utbildningarna, relevant kunskap skulle räknas och fler studenter skulle klara de utbildningar de antas till.

3 kommentarer:

Martin brother sa...

jag har länge varit en god vän till alternativt urval i högskolan men har kommit till insikt. det är ett av de instrumenten som missbrukas mest för att krascha den breddade rekryteringen.

Alternativt urval leder till att endast en typ av student går på utbildningen, det i sin tur är en likformighet och det i sin tur föder motsatsen till den breddade rekryteringen. Något jag väljer att sätta i första rummet när det kommer till högskolan, den akademiska kulturen är för insnöad och behöver brytas mycket tydligare än vad som har gjorts hittils.

Mitt tips är att låna några minuter av Stefan Björk eller Henric Denzler på SFS, de kan säkert fylla på lite om breddad rekrytering och alternativt urval. Hälsa från mig.

Martin brother sa...

ja och för övrigt blev jag helt vansinnig imorse när jag läst om kravet på svenska och engelska för grundbehörighet. idioti.

Rasmus Ling sa...

Förutom kravet på lagförslag så var det jättebra skrivet. Alternativa urval är jätteviktigt.
(Det var ett intressant seminarium på Gröna Studenters årsmöte om arbetet med breddad rekrytering på Malmö högskola, där missade du nåt)