Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, april 04, 2009

Framtiden är här


IPRED-lagen gör mej upprörd och missmodig.

För det första förstår jag inte hur någon kan tro att det ska kunna stoppa den illegala fildelningen. Tekniken finner alltid nya vägar. Varför gripa efter halmstrån istället för att lösa frågan om ersättning till upphovsrättsinnehavarna?

För det andra är det ett så flagrant brott mot den samstämmighet som rådde mellan S&M i valrörelsen 2006 om att inte jaga fildelare (DN1).

För det tredje är det ett jävla hyckleri när politiken först tar initiativ som leder till rejält utbyggda bredband i Sverige och sen surar ur när folk använder dem till nånting.

För det fjärde är det en övervakning som heter duga - vilket i och för sej är i linje med FRA-lagar och annat, men icke desto mindre förkastligt.

För det femte är det helt aburt att film- och musikbranschen får agera privatpolis.

För det sjätte är det minst sagt dubbelmoral när bredbandsleverantörerna och tillverkarna av mp3-spelare, CDR-skivor, bärbara datorer etcetera tillåts tjäna storkovan på fildelning samtidigt som enskilda fildelare jagas.

Nu är jag och mitt parti överens i frågan - vilket känns tryggt och bra. Men ibland undrar jag ifall det inte skulle krävas att piratpartiet kom in i EU-parlamentet för att borgare och sossar skulle förstå frågans sprängkraft och vikt? Junilistans framgångar i EP-valet 2004 skrämde ju skiten ur dem. Så kanske en piratpartieffekt 2009 vore något?

Själv kryssar jag det gröna toppnamnet Carl Schlyter - ett säkert val i integritetsfrågor (och mycket mer!).



Läs mer: DN2, DN3, Christian Engström och Maria Ferm.

1 kommentar:

Björn sa...

"Men ibland undrar jag ifall det inte skulle krävas att piratpartiet kom in i EU-parlamentet för att borgare och sossar skulle förstå frågans sprängkraft och vikt?"

Precis så ser jag det med och det är därför jag engagerar mig i piratpartiet. Miljöpartiet och dess anhängare har i stort en mycket bra förståelse för frågorna piratpartiet driver. Däremot undrar jag om miljöpartiet inser dessa frågors vikt i relation till en fråga som t.ex. miljö, som ju finns i partiets namn. Kan man övertyga de andra partierna och kommer man prioritera frågan...?

Jag tror inte det, och även om jag ser miljöpolitik som viktig, ser jag de här frågorna som allt för oprioriterade och viktigast, åtminstone på kort sikt.