Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, mars 17, 2009

Dags för valberedningen att börja ställa en ny fråga?

Jag hade egentligen inte tänkt kommentera att Alexander Chamberland lämnar miljöpartiet och Grön Ungdom för Feministiskt Initativ, men när nu hans artikel även publicerats på DN Debatt (vilket onekligen är lite märkligt) så kan jag väl passa på jag med.

Precis som Anders Wallner och Tomas Melin konstaterat håller inte Alex resonemang fullt ut och det verkar snarare handla om en förändring hos honom själv, han vill inte tillhöra ett riksdagsparti. Och det får man såklart ha respekt för. Men politiskt är väl den största förändringen som skett med miljöpartiet sedan Alex själv var företrädare för det att vi svängt om EU-utträdet, en svängning Alex själv var för och var med och argumenterade för.

F.ö kan man som en detalj konstatera att Alex sällar sej till raden av f.d manliga språkrör som när de avgår som språkrör gör det med buller och bång och senare lämnar partiet/förbundet, låt vara att Gustav Fridolins skäl och Alex och Einar Westergaards skäl inte är desamma. Men värt att notera är det ändå ;) Kanske får valberedningen börja med en ny fråga till manliga språkrörskandidater: planerar du att lämna oss efter att du avgått?

Icke desto mindre tycker jag det är tråkigt att Alex har lämnat mp/gu. Hoppas han trivs bättre hos F!

Och på tal om något helt annat - bloggen fyller tre år idag. Grattis!