Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, februari 09, 2009

Vilka tolv år?


Ibland påstås att de rödgröna samarbetat i tolv år - t.ex av CUF-ordföranden och i dagens Studio Ett av Lotta Gröning och t.o.m Birger Schlaug. Birger hör väl till de som verkligen har koll på åren, och antagligen sa han väl i stundens hetta samma som redan sagts i programmet. Likförbaskat är det synd att det påstås ofta.

Minnet är blott alltför kort. De rödgröna samarbetade i majoritet (i de flesta frågor) mellan 1998 och 2006. Det blir åtta år. 1995 till 1998 hade socialdemokraterna ett nära samarbete om ekonomin med centerpartiet. 1994 till 1995 gjorde socialdemokraterna upp med vänsterpartiet. Mellan 1994 och 1998 förlitade sej även s-regeringen på så kallade hoppande majoriteter beroende på fråga. Vilket bland annat ledde till att sossarna och vi gröna gjorde opp om miljöbalken och friskolereformen.

Men återigen - åtta år av rödgrönt samarbete, inte tolv år.

6 kommentarer:

Birger Schlaug sa...

Bet mig i tungan, men hann inte reparera. Sorry. Gröning hade sagt det innan, jag reagerade redan då, och likt förbannat slank det ur mig... Åldern tycks ta ut sin rätt...:-)

Magnus Andersson sa...

Jag skriver vänsterkanten, sen har en massa miljöpartister rusat och anklagat mig för att säga att ni samarbetat i tolv år.

Det har jag inte gjort. Det är ni som verkar ha börjat räkna in er i vänstersidan.

Johan sa...

men jag får ändå inte ihop det, Magnus.

Vilka 12 år avser du och vilka har då utgjort "vänsterkanten"? Ditt eget parti som under tre år hade ett närma samarbete med sossarna?

Ifall du avsåg perioden 94-06 när s satt ensamma i regering (om än med åtskilliga samarbetspartier) så vore det väl enklare att precisera partiet i fråga?

Inte kan det väl vara så att dagens centerpartister inte så gärna vill tillstå det nära samarbete som fanns mellan s+c under mitten av nittitalet? :) och i vissa frågor för den delen en bra bit in på 2000-talet...

Johnny M sa...

Det är märkligt det här... Miljöpartiet svänger ganska ofta i denna fråga!

När det handlar om någonting bra som åstadkoms under de tolv aktuella åren (de som debatteras), ja, då var det Miljöpartiets påverkan på Socialdemokraterna som ledde till resultaten.

När det dock handlar om någonting negativt, ja, då säger Miljöpartisterna att de inte överhuvudtaget hade med saken att göra. Är det på detta sätt som MP önskar regera om två år?!

Johan sa...

Haha, Johnny, så illa är det väl inte? Vad har du för exempel?

Däremot är ju faktiskt så att det fanns frågor där vi och s-regeringen inte samarbetade 98-06. Och det är väl inte mer än rätt att vi ska ta oss friheten att kritisera uppgörelser vi inte själva varit med om?

Och mellan 94-98 gjorde s+mp, såvitt jag vet, bara två större uppgörelser. De redan nämnda om miljöbalken och friskolor.

Johnny M sa...

Jag åsyftade mer den generella retoriken hos MP (och V också för den delen). Men du har givetvis rätt i att ni är berättigade att kritisera det ni ej samarbetade om! Jag kan "ge" dig det! ;-)

Men efter nästa val finns ju möjlighet att ni får vara med på alla beslut. Synd dock att V tvunget skulle med tåget. Det kommer att straffa sig!

Nåväl, nu är ju regeringsmakten mycket nära Miljöpartiet. Men då får nog Sahlin se till att vända på skutan... Hon lyckas väl sådär... Tycker faktiskt att Wetterstrand är den mest tongivande i denna röd-gröna röra! ;) F.ö. slås jag alltid av att Herr Eriksson verkar så irriterad på Ohly...