Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, februari 14, 2009

Tröttsamt gnäll från gråsossar


Jag är jävligt trött på betonggråasossar - till exempel de två som skriver på DN-debatt idag.

Att döma av vad Göran Johnson och Lars-Olof Pettersson skriver är det organiserade samarbetet mellan s+v+mp värre än fortsatt borgerligt regeringsinnehav för dem - det är ju det enda alternativet som finns i dagsläget. Om det kan man tycka vad som helst, jag tycker inte heller om det, men det är så spelplanen ser ut.

De tar upp EU som en stötesten. Är Vänsterpartiet och Miljöpartiet beredda att verka för ett fördjupat Europasamarbete?. Tja, den som sa't han va't. Sossarna toppar sin EU-parlamentslista med en profilerad EU-kritiker och har en ännu mer profilerad EU-kritiker på femte plats. Och fem platser är vad sossarna har i EP idag. Jag tror den EU-kritik som miljöpartiet och vänsterpartiet står för kan passa mycket bra ihop med åtminstone en rätt stor del av socialdemokratin.

Och som många andra gråsossar kramar de kärnkraften. Sverige är det land i världen som har mest kärnkraft per capita, ca 50 % av vår elproduktion. Något de uppenbarligen inte har några problem med. De tycks inte se att en bibehållen satsning på kärnkraft leder till att alternativen inte tillåts växa till sej (jfr med hur energipolitiken i praktiken sett ut sedan folkomröstningen 1980). De tycks inte se riskerna med att vara extremt beroende av en farlig, storskalig och icke förnyelsebar energikälla.

Gråsossarnas obegripliga avsky för friåret kvarstår dessutom.

Samtidigt fortsätter Miljöpartiet att driva kravet på ett friår mitt i livet. Det går inte att både kravlöst ge män­niskor mer ledighet och samtidigt hävda att man vill satsa på att löntagarna ska förbättra sin kompetens. Är Miljö­partiet berett att släppa kravet på ett friår mitt i livet till förmån för att utveckla löntagarnas kompetens?
Min erfarenhet av friåret är att det var väldigt populärt bland många löntagare... Vilken männisosyn tyder egentligen ovanstående citat på? Jag tror en löntagare som inte är stressad på gränsen till utbränd klarar av att vara mer kompetent på jobbet. Jag tror att en löntagare som givits chansen att under upp till ett år utveckla något av sina intressen gör bättre ifrån sej på jobbet när hon eller han kommer tillbaks. Jag tror folk - löntagare eller ej - mår bra ifall de tillåts ha annat innehåll i livet än sitt lönearbete (exempelvis valde en del friårslediga under mandatperioden 02-06 att studera på komvux). Men hos gråsossarna tycks "arbeit macht frei" vara ledstjärnan.

Mona Sahlin lär behöva hålla sin betonggråa falang i stramt koppel de närmsta åren.

Lyckligtvis tycker inte alla sossar som de nämnda herrarna. Tur det.

Jag får förresten hålla mej till skriftlig agitation och kommunikation under några dagar nu, ety min röst har tagit ned skylten och halsen är uppsvullen och jävlig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Och vi förre detta Sossar och fortfarande arbetare i detta Sverige,de som nu finns kvar är enormt trötta på dessa MP,miljömuppar och deras klart fientliga framtidsidologi.

Knegaren

M.E. Dusim sa...

Bra skrivet, tur bara att alla sossar inte är så förstockade.

Johan sa...

Knegaren. Hur menar du att vi har en "fientlig framtidsideologi"?

Johan sa...

Mir. Tack!

Ragnar sa...

Jadu, helt rätt. Jäkla tur att alla sossar inte är sådanna!

Anonym sa...

Knegaren = borgaren?

Anne-Marie Ekström sa...

Johan, Johan. Nu bryter du väl mot partiets påbud. Inte kalla sossar för sossar. Ajabaja.
Du får gärna fortsätta för mig att kalla sossar för sossar även om jag inte håller med dig i sakfrågan du skriver om i bloggen.
Och du kommer väl i kostym till KF på torsdag?

Johnny M sa...

Anne-Marie Ekström har helt klart rätt i det hon säger! Nu har ju partipiskan ånyo slungats - dags att rätt in sig i leden! ;-)