Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, januari 28, 2009

Uppgång & fall

Den borgerliga regeringen och dess stödtrupper skäller gärna oppositionen för oenighet och därmed bristande regeringsduglighet.

Själv ser jag oenigheten som något positivt då det innebär att 1) det är flera olika partier med 2) olika ideologier och 3) det kommer spela roll hur väljarna röstar i september 2010.

Och det där med regeringsduglighet lär nog lösa sej oxå. Man har trots allt 8 års nära samarbete (15 statsbudgetar) bakom sej och 1½ år framför sej innan det blir skarpt läge.

Jag förutspår emellertid att borgarna kommer få de tufft att spela ut oenighetskortet ju närmare valet vi kommer, då det egentligen bara är moderaterna som ligger bra till i opinonen. Centern och folkpartiet skvalpar oftast kring typ 6-7%, vilket är sämre än deras valresultat. Och kristdemokraterna kommer slåss för sin överlevnad i två val nu.

Således är behovet av profilering bland de borgerliga småpartierna större nu än på länge, då blir det svårt att med trovärdigheten i behåll peka på motståndarsidans oenighet.

Folkpartiets försvarsutspel är bara det första i raden av en lång rad illa förankrade solodanser (DN).

Sen kan partisekreterarna säga att man vill lyssna på Sverige hur mycket som helst (SvD).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är bara att läsa Göran Perssons bok "Min väg-mina val" för att förstå att en kraftig oenighet finns. Miljöpartiet kallar han i princip naiva och vänsterpartiet har inte gjort upp med sitt kommunitiska förflutna.

Hur blir det nu med utrikespolitiken, EU-politiken, försvarspolitiken, migrationspolitiken, fråret, fackets makt, friskolorna, den gröna skatteväxlingen, 200 000 jobb i offentlig sektor, betygen, kårobligatoriet, jobbskatteavdraget, bensinskatten.

Försök inte ens att framställa er som regeringsdugliga.

/Malmberg

Johan sa...

Jag har läst Perssons bok - med stor behållning - och har för mej jag citerat den vid ngt tillfälle på bloggen. Fast kanske blandar jag ihop den med Eric Fichtelius intervjubok, det är möjligt.

Nu tycker jag du tar i här Malmberg. Regeringsdugliga är oppositionen tvivelsutan, det visar 15 statsbudgetar. Sen skriver jag ju att det är oenighet i en hel hög frågor. Det är trots allt tre olika partier med olika ideologier som vill att väljarnas röster 2010 ska spela roll. Inte något Moderaterna och company ;) Och visst finns det en hel del svåra frågor att ta tag i för de olika arbetsgrupperna.

(vad sägs om den färska Fokusartikeln "Vinnare än moderaterna"? Efter regeringens så kallade kompromiss i regionfrågan kan man undra om de mindre borgerliga partierna överhuvudtaget har något inflytande i alliansen. Det blir på något sätt ändå alltid som moderaterna vill.)

Men vad tror du om min tes då? Att utspelen från de borgerliga småpartierna lär öka ju närmre valet vi kommer och det därmed blir svårare att spela ut oenighetskortet för regeringspartierna? Har jag helt fel eller tycker du det ligger något i den?

Johan sa...

Nu har jag kollat upp. Har referat till bägge böckerna (1 och 2).