Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, januari 19, 2009

Jag röstar på Carl & Isabella

Idag sparkade miljöpartiets medlemsomröstning om EU-parlamentslistan igång. Jag har tyckt valtemperaturen vart lite låg sedan riksvalberedningen släppte sitt förslag för två månader sedan, men idag kom alltsammans igång.

Jag lägger mina röster på Carl Schlyter, Isabella Lövin, Birgitta Losman och sisådär 7 personer till.

Carl Schlyter är ett eminent förstanamn. Genom sina snart fem år som parlamentariker och sju år som tjänsteman har han arbetat upp en gedigen erfarenhet och kunskap jag tror vore dumt att rotera bort i förtid. Carl har suttit som ensam miljöpartist i Bryssel den senaste mandatperioden, jobbat på bra och ändå lyckats besöka rätt många mp-avdelningar runtom i Sverige. Han har en av gröna gruppens åtråvärda platser i miljöutskottet vilket jag tycker vi bör ta vara på. Dessutom är Carl förbaskat trevlig och duktig på att nå ut till de han träffar, vilket inte är en dålig egenskap för en EU-parlamentariker.

Isabella Lövin är ett spännande andranamn. Hon har de senaste åren etablerat sej som miljödebattör och drar stora skaror när hon föreläser runtom i landet. 2007 gav hon ut debattboken "Tyst hav - jakten på den sista matfisken" som bland annat gav henne Stora Journalistpriset. EU-parlamentet råkar dessutom ha ett fiskeutskott - och i det skulle Isabella göra sej perfekt! Hon skulle ge de parlamentariker och lobbyister som inte inser problemet med utfiskade hav en rejäl match.

Birgitta Losman är en annan kandidat som absolut får min röst. Med en bakgrund i bland annat miljöpartiets biståndsstiftelse Green Forum är hon en bra EP-kandidat. Numer sitter hon i Västra Götalands regionfullmäktige för mp-Sjuhärad och ger tröga moderater och sossar svar på tal. Birgitta är även en flitig skribent. Vid sidan av regionpolitiken är hon oxå med i miljöpartiets internationella kommitté, nyligen utsedd till sammankallande.

Och sen blev det då sju personer till - de flesta hämtade från riksvalberedningens 10-i-topp.

Nu väntar jag med spänning på när resultatet presenteras om tre veckor.

Inga kommentarer: