Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, januari 17, 2009

En utmaning som heter duga

Ella Bohlin är inte rädd för utmaningar. I kristdemokraternas pressmeddelande med anledning av att hon toppar deras EP-lista säger hon:

– Klimatfrågan är oerhört viktig för mig. Anders Wijkmans arbete har varit mycket framgångsrikt och jag hoppas kunna ta vid där han slutar.
Till SvD sa Anders Wijkman för några veckor sedan

Största misslyckande:
Rent allmänt besviken över att jag inte lyckats övertyga majoriteten i EPP-gruppen, som jag tillhör, att bli mera proaktiv i miljö- och klimatfrågor.
I EU-parlamentet spelar partigrupperna en avgörande roll för möjligheten att driva politik. I de stora partigrupperna (sossar och kristdemokrater/konservativa) gäller rättning i ledet om man vill få några tunga uppdrag. Ella Bohlin lär få det tufft att driva klimatfrågor i den gruppen. Anders W skrev häromveckan om gruppernas betydelse.

Det jag menar är att det kvittar om du röstar in en feministiskt profilerad socialdemokrat eller en klimatmedveten moderat (teoretiskt exempel) då de kommer att behöva slåss för sin övertygelse i motvind även i sin partigrupp. I vissa fall kommer partigruppspiskan att tvinga de att rösta mot sin övertygelse.
Men det här med hyckleri är ju inget nytt för kristdemokraterna.

1 kommentar:

Johnny M sa...

Då har vi ånyo kunnat bevittna hur partierna väljer "rätt" personer till sina listor. Jag påtalade ju detta för en tid sedan men fick ju inte så mycket gehör då. Kanske ändras detta nu?