Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, januari 22, 2009

Bygga vindskydd eller väderkvarnar när förändringens vindar blåser?

Ofta hävdas att fildelare, i synnerhet riktigt flitiga sådana, i allmänhet är aktiva kultur- och mediakonsumenter som, trots att de illegalt laddar ner material, ändå är beredda att lägga en hel del pengar på kultur och media.

Nu visar ett holländsk studie att detta stämmer vad gäller åtminstone musikindustrin (E24).

Det förvånar mej inte alls.

Jag kan ju bara ta mej själv som exempel. I 15 år har jag varit en mycket aktiv mediekonsument. Jag har köpt skivor, gått på konserter, köpt böcker och åkt på festivaler. Jag har aktivt försökt få människor i min närhet att dela mitt intresse.

Nuförtiden laddar jag ned ganska mycket musik, samtidigt som jag fortfarande köper ganska mycket. Men då prioriterar jag billiga skivor eller skivor av mina absoluta favoritakter. Tack vare att jag för en billig penning kan komma över mycket musik gör det mej sugen på att gå på fler konserter än tidigare, då jag kan vara mer inlyssnad och det till en billigare penning än om jag hade behövt köpa senaste skivan med bandet eller artisten jag betalat 200 eller 300 kronor för att se live. Förra året la jag ut tusentals kronor på konserter och festivaler.

Samtidigt har jag märkt hur jag sedan jag började använda Spotify för en månad sedan har laddat ner betydligt mindre. Och jag tror streamade tjänster som Spotify hör framtiden till. Själv kommer jag fortsätta köpa väl utvalda och helst rätt billiga skivor, men knappast i den omfattning jag gjorde en gång i tiden.

Jag tror SvDs ledarskribent Sanna Rayman hade rätt när hon för några månader sedan skrev:

IPRED-lagen är en sista planka för branschen att klamra sig fast vid i en tid då vi onekligen ser ett stort skifte inträffa. Förmodligen är detta en oundviklig strid som i backspegeln, när marknaden löst knutarna, kommer att te sig närmast skrattretande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Faktum kvarstår: Nedladdning är detsamma som stöld av immateriella tillgångar.