Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, januari 14, 2009

Brev till hembygden

I min gamla hemkommun Tranemo är det besparingar på gång skriver lokalavisen. Än så länge ligger de på förslagsfasen, men planerna verkar ändock ha gått långt.

Huruvida det behövs besparingar i Tranemo eller ej har jag ingen aning om, men om jag inte tar helt fel har kommunen t.ex en förhållandevis låg skatt.

Kanske kan besparingarna bli början till Tranemobornas ifrågasättande av den stabila borgerliga majoriteten i kommunen? Det vore en överdrift att påstå att det politiska klimatet i Tranemo är särskilt hett eller spännande. Socialdemokraterna har sällan utgjort någon särskilt aktiv opposition. I dagens reportage framstår inte hur socialdemokraterna ställt sej, kanske har de inte tagit ställning än. Vad vet jag?

Men det är ändå ett faktum att politiken i Tranemo kännetecknats av konsesus (miljöpartiet var ofta ett undantag under åren mp satt i fullmäktige) och att Tranemoborna uppenbarligen varit nöjda med det eftersom de röstat ungefär likadant från år till år. Kanske får vi i kommunvalet nästa år se något mer eller mindre kreativt lokalt vård-skola-omsorg-parti?

Miljöpartiet kommer under våren nystarta i Tranemo. I början av februari bjuder vi in till möte för intresserade, hör gärna av dej om du vill komma eller har några frågor!

Inga kommentarer: