Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, december 04, 2008

Centerbävrarna fångade

Jag har länge funderat över centerns inställning till fildelning och integritet utan att bli riktigt klok. Först var de emot att göra fildelare till brottslingar och emot FRA-lagen. Sen hamnade de i regering och blev för FRA-lagen. I EU-parlamentet röstade man mot det direktiv som lett fram till IPRED. Och nu i regeringsställning är de oxå för IPRED-lagen.

Hur kan ett sådant beteende förklaras?

En tänkbar förklaring är att centern ser sej som ivriga bävrar...

I boken "Min dröm för Sverige" tecknar Maud Olofsson en bild av jobben och bidragen som ligger mycket nära Fredrik Reinfeldts. Hennes metafor att "Vi måste sluta att vara matade fågelungar och bli ivriga bävrar" fångades snabbt upp och har blivit klassisk. På bloggar går centerledaren nu under namnet Maud "Bävern" Olofsson.

Men jag tyckte det var något som inte stämde. Flitiga myror har man ju hört talas om, men ivriga bävrar? Jag frågade min man biologen. Nej, ivriga bävrar är knappast rätt ord, svarade han, snarare robotlika.

Bävern är ett skolexempel på djur med stereotypa beteenden. En bäver i fångenskap som får rätt retning kan börja bygga på en obefintlig hydda, gräva på släta golvet och släpa grenar som inte finns. Det låter ju knappast som någon bild av självständiga och flitiga medborgare
.
Ur Reinfeldt. Ensamvargen (2008) av Anita Kratz, sidorna 231-232.

Måhända förklarar ovanstående ett och annat. T.ex varför centern är med och ljuger om att Sverige måste införa IPRED-lagen. Och varför de överhuvudtaget är med och genomför en lag som av många upplevs som fullständigt verklighetsfrånvänd. Och hur de överhuvudtaget har kunnat tvärvända så.

Centerbävrarna är alltså fångar i regeringsburen?

1 kommentar:

Björn sa...

för att modifiera ett valspråk så blir det lite "Makten framför allt"