Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, november 05, 2008

Sverige, den 52:a delstaten?

Det är väl bara att gratulera Obama till segern i det amerikanska presidentvalet. Men det är inte utan att jag blivit lite förskräckt över med vilken frenesi svensk media bevakat valet. Ja, det är otroligt viktigt val. Mer än inte europeiska val väldigt viktiga oxå?

För att ta ett exempel. Tyskland är Sveriges främsta handelspartner, ändå brukar tyska val bevakas ganska blygsamt, och deras delstatsval uppmärksammas i stort sett aldrig.

Låt oss hoppas den massiva bevakningen av det amerikanska presidentvalet lett till ett ökat intresse för val i allmänhet - vilken kan borga för bättre mediabevakning av andra val framöver.

(Ja, jag vet att USA består av 50 delstater och ett storstadsområde, men tycker ändå det är 51 delstater).

1 kommentar:

stefan sa...

är sverige en delstat? Ibland läser jag saker som verkligen får mig förvirrad.