Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, november 06, 2008

Nu ska här sorteras mer!

Så har regeringen presenterat sitt förslag till ny betyggskala. Jag är - föga överraskande - skeptisk. Och konsterar med sorg i hjärtat att socialdemokraterna tycks ha kapitulerat mer eller mindre kravlöst (SvD).

Förslaget väcker flera frågor. Kommer eleverna uppleva mindre stress med sex betygssteg istället för som nu med fyra? Och varför har man inte tänkt formulera kriterier för ett par av stegen?

Som jag förstått det kommer dessutom fortfarande gymnasiebetygen vara grundande för antagning till högre utbildning (utöver den tredjedel som redan idag antas på högskoleprovet, antar jag). Verkar flummigt. Är det inte bättre att mäta ifall den sökande kan vad som krävs för utbildningen i exempelvis biologi?

2 kommentarer:

markperspektiv sa...

Det intressanta är hur kriterierna kommer att se ut? Jag är gammal nog för att ha upplevt när betygen skulle fördelas på en normalfördelningskurva och gränsen sattes för att inte fler än 5% i klassen skulle få 5a. Drogs gränsen vid 52p och man hade 51,5 så blev det en 4a i betyg samtidigt kunde de som fick 5a vara ganska långt ifrån maxpoäng men det viktiga var att bara de tre bästa fick 5a och inte fler! Matematiken o statistiken avgjorde mångas betyg inte deras ämneskunskap eller analytiska förmåga. Hur sätter man ens rättvisa betyg på praktiska moment om man ska ha så många steg?

Jag trivs väldigt bra med universitetets betyg med U, G och VG. Antignen kan man det som krävs (G) eller så visar man en mkt stor förståelse och förmåga att tillämpa sin kunskap och analysera och får VG. Behövs inte mer.
/Markus

Johan sa...

Markus - jag är oxå gammal nog att ha haft sifferbetygen ;) vi 81:or var de sista som hade dem.