Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, november 25, 2008

Kampanjas det för Piratpartiet från borgerligt håll?

I somras skrev jag om hur jag var förvånad över att de etablerade partierna inte såg till att snabbt oskadliggöra Piratpartiet efter deras stora framgångar i Ungt Val.

Nu undrar jag om det inte till och med är så att det finns någon borgerlig partistrateg som i själva verket VILL etablera Piratpartiet som politisk kraft?

Hur ska man annars tolka det när FRA-debaclet följs av IPRED-lagen? Och detta när bara ett halvår återstår till EU-parlamentsvalet? För inte kan väl de borgerliga, PR-vana, partistrategerna ha kunnat underskatta opinionen så mycket? Facebookgruppen Stoppa IPRED är nu uppe i snart 50000 medlemmar. För att ta ett mandat i förra EP-valet räckte det med 110-120 000 röster.

I somras trodde jag Piratpartiet var kört som politiskt parti, nu är jag inte lika säker längre.

Piratpartiets valberedning har lagt sitt förslag på EP-lista och nästa helg beslutar ett medlemsmöte om listans slutliga sammansättning. Listan föreslås toppas av vice ordförande Christian Engström.

Nämnas bör dock att Piratpartiet inte är ensamma om att driva frågor om personlig integritet. I vår gröna EU-valplattform hittar man bland annat nedanstående.

Miljöpartiet vill
- att integritetskränkande lagstiftning stoppas,
- motverka att gemensamma lagar om signalspaning, trafikdata, bloggregistrering, fildelning och liknande lagar som kan kränka den personliga integriteten skapas.
Jag vill förresten påminna om Carl Schlyters eminenta film I wouldn't steal.

5 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Jag har funderat på precis samma sak. Alliansregeringen agerar precis som om det var av utomordentlig strategisk betydelse för dem att Piratpartiet kommer in i riksdagen 2010.

Det är en pusselbit i det politiska spelet som jag faktiskt inte förstår.

Audi A3 Sportback 2.0T Quattro sa...

Personligen tror jag inte att de medvetet agerar för att (pp) ska komma in i EU-parlamentsvalet och riksdagen. De kör bara på med demokratinedmonteringen, rättsäkerhetskränkningarna och integritetsintrången, utan att tänka.

Och tur är väl det, för Piratpartiet behövs i EU och riksdag för att rädda demokratin.

Anonym sa...

Att de kör på mot bättre vetande tyder på arr de har en husse. Härtill är de nödda och tvungna.

Thomas Tvivlaren sa...

@Anonym: "Att de kör på mot bättre vetande tyder på arr de har en husse. Härtill är de nödda och tvungna."

Du som skrev ovanstående, vänligen kontakta mig så kanske vi kan få en givande diskussion. Jag är intresserad av dina tankar och vad dina åsikter bottnar i.

Tom Andersson (MP) sa...

- motverka att gemensamma lagar om signalspaning, trafikdata, bloggregistrering, fildelning och liknande lagar som kan kränka den personliga integriteten skapas.

Lysande att det finns med i plattformen...