Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, november 11, 2008

"I'm thankful for my country home"

Bensinstationer läggs ner på landsbygden runt om i Sverige. Lanthandlar och skolor stängs. Men det finns bygder där invånarna inte accepterar att servicen försvinner, där invånarna med engagemang och stridsvilja själva ser till att barnen kan gå i skolan och att bilen kan tankas. Skogsbygderna utanför Skillingaryd i Småland är ett exempel på det.
Studio Ett puffar för ett inslag idag.

"Men", tänkte jag. "Vilken framgång det parti skulle kunna få som ställde sej på landsbygdens sida". Och sen tänkte jag två sekunder till, och undrade ifall det inte var vad centerpartiet hade som partiidé en gång i tiden?

I min gamla hemkommun Tranemo har man de senaste femton åren kunnat se hur centralorten fått ett alltmer ökat serviceutbud med gymnasieskola, systembolag och först en numer två rejäla stormarknader. Samtidigt har de mindre orterna tappat mycket vad affärer och annan service heter. Vad de har kvar är bostäder och en del industrier. Ibland knorras det över utvecklingen. Likförbaskat sitter det borgerliga fyrpartistyret med centerpartiet i spetsen stabilt och intakt. Men vi får väl se vad som händer när det inte finns folk nog för att behålla dagens utbud av vård-skola-omsorg i de mindre orterna. Sedan mitten av 1990-talet har kommunen tappat över 500 invånare. Det märks i en kommun med knappt 12 000 invånare.

Miljöpartiet och landsbygden är ju ett känslig ämne. Jag brukar säga att miljöpartisternas kärlek till landsbygden dessvärre inte är besvarad. Många gröna är klockrena landsbygdsromantiker, samtidigt som vi har nästan alla våra väljare i (stor)städerna. Bensinen är naturligtvis en het fråga. Vi inser att människan å ena sidan inte kan fortsätta köra bil - i synnerhet bensinbil - som man gjort de senaste decennierna. Å andra sidan inser vi oxå att man på landet inte klarar sej utan bil. Men vad vi framförallt vill få bort är de många onödiga bilresor som görs, vilka ju framförallt sker i städerna eller tätorterna. Ta bara bilen när du måste, så att säga.

Dessutom, i Västra Götalandsregionen är det miljöpartiet ensamma som kämpar för de mindre järnvägsstoppen. Vi vill rädda Karlsborgsbanan. Vi vill behålla stoppen i Björketorp, Derome, Vedum och andra mindre orter på Viskadalsbanan och Älvsborgsbanan. Vi vill satsa på anropsstyrd trafik. Eftersom vi anser att även den som inte bor i någon av regionens större städer ska ha rätt till kollektivtrafik. Där talar vi dessvärre ofta för döva öron bland de andra partierna.

Frågan om livsvillkoren på landsbygden är en framtida krutdurk. Ska bli intressant att se när den briserar.

2 kommentarer:

Max Andersson sa...

Jag tror att det redan har börjat. Junilistans framgångar på landsbygden var i mångt och mycket ett uttryck för detta.

Junilistan drev visserligen symbolfrågor, men de drev symbolfrågor som landsbyggdsväljare gillade. Det kommer att bli ännu intressantare när vi får ett parti som driver landsbyggdspolitik på allvar.

Jag utesluter inte att miljöpartiet kan ta den nischen. Underligare saker har hänt.

Dieselola sa...

Det här var roligt att läsa! För en gångs skull sänder vi på samma frekvens. Bra skrivet!