Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, november 28, 2008

Budgetfullmäktige dag två - check

Budgetfullmäktiges andra dag blev lång och mot slutet föll tyvärr debatten in i de gamla lätt destruktiva gängorna. Annars är 2008 års budgetfullmäktige definitivt det mest konstruktiva och meningsfulla av mina tre budgetfullmäktige. Folk som varit med betydligt längre än mej i politiken sa liknande saker vid fikaborden. Det kändes bra!

Om jag räknade rätt biföll majoriteten tre av oppositionens yrkanden, vilket är mer än jag varit med om tidigare. Och vid ett par tillfällen kunde majoritet och opposition jämka sej under sittande möte. Men majoriteten hade gott kunnat bifalla några yrkanden till, varför ska vi låtsas vara oense när vi inte är det?

Vi hade cirka 160 voteringar och höll oss inte inom den stipulerade tiden i år heller. Fast den här gången höll vi bara på en halvtimma extra första dagen och en och en halv timma andra dagen.

Jag kan konstatera att droppen urholkar stenen, i år var det betydligt fler än miljöpartiet som talade om spårburen trafik och det var till och med ett parti till som tog upp vår tråd om att öppna upp för pendeltåg i Sjuhärad - genom att se över möjligheten att öppna upp stationer i t.ex Aplared, Målsryd, Gånghester, Sjömarken etc. Vi får väl se vad framtiden bär med sej.

Precis som förra året gick miljöpartiet emot resten av majoriteten och försökte ihop med sossarna och vänstern avskaffa de vedervärdiga skriftliga ordningsomdömena i gymnasieskolan. Inte heller i år fick vi över två ledamöter från de övriga sex partierna på vår sida och kunde avskaffa dem.

Insprängda i budgetdebatten låg dessutom fullmäktiges övriga ärenden. Under kulturnämndsdelen debatterade vi därför även Borås biblioteksplan. En debatt eder bloggare tillika bibliotekariestudent var aktiv i. Sossarna och vänstern tyckte kommunen skulle begära att alla skolor - även friskolor - skulle ha bibliotek. Jag svarade att jag iofs höll med dem om vikten av bibliotek, men sa samtidigt att det inte var möjligt då det krävs ändring av skollagen eller bibliotekslagen för det. Nog för att s+v i den här stan hatar friskolor, men nog kan de väl försöka klämma åt dem med lagliga medel? ;)

En liten kul detalj var förresten när Sverigedemokraten gick hårt åt illegal affischering från SSU och Ung Vänster - med tanke på att hela stan ibland är översållad med illegala sd-klistermärken.

Får jag gissa att sd-Borås likt IRA och ETA är uppdelade i ett politiskt parti och en olaglig militant gren då? För inte kan det väl vara fullmäktigeledamoten själv som klistar upp illegala klistermärken?

Hursomhaver - två överlag trevliga och ovanligt konstruktiva dagar.

5 kommentarer:

Sd-väljare sa...

Var skulle SDU Borås (moderpartiet varken saluför eller klistrar upp klistermärken) ha satt upp klibbor olagligt?

Johan sa...

Tja. På Kellgrensgatan, Bryggaregatan (heter den väl?) och Södra Torget har jag sett en hel hög klistermärken.

Sd-väljare sa...

Hur vet du att det är SDU:are/sd:are som har satt upp dem, och hur skulle de vara olagliga?

Johan sa...

nej, jag kanske bara är konspirativ som misstänker att det är sd-sympatisörer som klistar opp sd-klistermärker?

mej veterligt är det inte tillåtet. men det kan naturligtvis vara skillnad på elskåp och lyktstolpar?

Anonym sa...

Ingen aning, faktiskt, jag ville bara veta vad du menade och vad du hade för källor.