Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, oktober 13, 2008

Veckan

Tillbaka.

Trots den tråkiga inledningen på förra veckan så artade det sej till en riktigt trevlig vecka med bland annat en nöjestripp till Köpenhamn och även efter det några relativt politiklediga dagar.

Och samtidigt skedde - i "finanskrisens" skugga - några av de mest intressanta inrikespolitiska händelserna på år och dag.

Socialdemokraterna förklarade att de ska sätta sej i en koalitionsregering, och det samtidigt som de har absurt höga opinionssiffror. Det är historiskt och mycket bra. Jag ska villigt erkänna att jag aldrig trodde det skulle hända, har skrivit mycket om det på bloggen. Men där hade jag fullständigt fel. Kul det.

Men jag tycker det är vansinnigt att inte vilja ha med vänsterpartiet.

Dels bjussar oppositionen på en oenighet som heter duga. Tomas skriver rätt bra om det.

Och dels tycker jag det är en felprioritering av oss gröna att inte vilja ha med vänstern i gänget. Det är inte vänsterpartiet som vill betygsätta 12-åringar, det är inte vänsterpartiet som säger ja till EMU och vill ratificera Lissabonfördraget snabbare än någon hinner säga Strasbourg och det är inte vänsterpartiet som vill driva en restriktiv flykting- och invandringspolitik. Därför tror jag vänstern vore bra att ha med, då kan vi tillsammans försöka driva sossarna i rätt riktning i de nu nämnda frågorna och ett par till. Plus att man ser till så vänstern är med och tar ansvar och inte kan bedriva missnöjespolitik som en opposition i oppositionen.

Därmed inte sagt att jag tycker miljöpartiet är ett rött parti och för evigt bör söka samarbete vänsterut. Kommunalt är inte samarbete med borgerliga partier alls ovanligt. Bytte folkpartiet och centern ut sina partiledningar och återtog de ideer som fanns under Bengt Westerberg och Olof Johansson ordförandeskap för respektive parti skulle de absolut vara väl värda att diskutera med även i riksdagen. Som kuriosa kan jag nämna att tre centerpartister motionerat om att riksdagen inte ska ratificera Lissabonfördraget innan det varit allmäna val.

Men i dagsläget är prio ett att få bort den nuvarande regeringen. Och vägen dit går genom samarbete med de två andra oppositionspartierna. Sen tycker jag att sossarna har varit dåligt på att gå miljöpartiet till mötes i politiken, samtidigt som vi visat stor kompromissvilja. Så då piggade såklart de reaktioner som gråsossar gav på valet av enbart oss som tänkt koalitionspartner opp. Uppenbarligen ansåg dessa gråsossar att vi skulle få stort inflytande. Och det piggade ju opp.

4 kommentarer:

brother sa...

*applåd*

Johan sa...

tack brothaa!

till hela inlägget sådär i allmänhet eller något särskilt?

Heiti Ernits sa...

Håller med!

brother sa...

till inlägget som sådant.