Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, oktober 04, 2008

Vansinne

Återigen har minkar släppts ut i Svenljunga rapporterar lokalavisen. Fullständigt vansinne, tycker jag. Missförstå mej inte. Pälsindustrin är vidrig och ska bekämpas, men med lagliga metoder och inte genom att man tar död på djuren. Den som släpper ut minkar skjuter sej själv i foten och är knappast någon djurvän. Åratal av opinionsbildande arbete går åt helsike, eftersom sympatierna hamnar på pälsfarmarens sida. Dessutom - vilket är det allra viktigaste - så går djuren mot en hyfsat säker död. Vansinne.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Finns dock en poäng, det skadar minkfarmarnas ekonomi. Vi pratar om miljoner som dom förlorar på att djuren släpptes ut.

markperspektiv sa...

Tyvärr har det även skadat den Europeiska "minken" (kallas flodutter på svenska)vilken är utrotningshotad idag. Dessutom har dessa utsläppta och förrymda minkar ödelagt åtskilliga fågelkolonier. Att introducera främmande arter på det viset är tyvärr ofta katastrofalt.

/Markus

Dieselola sa...

Till anonym
Genom att ha ihjäl tusentals minkar på ett fruktansvärt sätt. De blir uppätna av sina egna och skadade på vägarna. Det var det dummaste jag läst någon gång korkade människa.

Anonym sa...

Dieselola, dina inlägg är alltid det dummaste man kan höra...

Självklart är attackerna mot minkfarmarna i första hand en attack mot farmarens ekonomi. Att göra det så olönsamt att verksamheten läggs ner. Att påstå att det är bra för djuren är ju inte sant.

Att ha ihjäl tusentals djur görs ju varje dag i tex slakteri...

Dieselola sa...

till anonym

du har nog det mest korkade resonemanget jag hört.
stackars människa
ha ihjäl oskyldiga djur
inte konstigt att folk tycker illa om personer som du
väx upp lilla vän

Heiti Ernits sa...

Johan:


Jag håller med dig...det är högst olyckligt. Bättre är det att jobba med ett regelverk som tvingar minkuppfödare att ta en stor hänsyn till djuren....Vilket i förlängnigen innebär att det blir ekonomiskt olönsamt = slut på produktionen.

Så anonym, på detta sätt påverkas uppfödarnas ekonomi utan att ekosystemet i övrigt får sig ett knäck.

Anonym sa...

Dieselola: Dödar vi inte djur på en industriell skala varje dag? Är inte kor, grisar och höns också oskyldiga djur.

Heiti: Jo visst kan man arbeta inom ramarna för att försöka få en färbättring, men någon sådan verkar ju långt borta.

Dieselola sa...

Till "fega" anonym:
Det är med andra ord kanske DU som släppt ut de stackars minkarna i svenljunga. Ditt ip-nummer borde spåras...
Du kan ju inte vara en vuxen människa som har ett sådant resonemang. Stackars unge

Anonym sa...

Dieselola: ja du är ju så spårbar med e-post och egen blogg.

Att du skulle vara en mogen tänkande varelse har jag svårt att tänka mig med dina underliga inlägg. inte bara här utan även under andra inlägg.

Vill inte debattera mer under någon annans blogg så detta är min sista kommentar.

Förövrigt tror jag att jag är äldre än dig.

Dieselola sa...

till anonym: det är ju för sorgligt att du inte kan ta lite kritik..

Anonym sa...

Håller verkligen med Dieselola! Den anonymes kommentarer är fullständigt rättsvidriga. Jag håller med om att minkfarmar är onödiga, men likväl agerar jag inte på detta gränsöverskridande sätt. Vill Du verka för en förändring - gör det på ett demokratiskt sätt! Skulle alla bete sig på detta sätt är samhället illa ute.

MVH Anonym 2