Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, oktober 20, 2008

Miljöpartiet och höger/vänster

Det är ganska många röster som den senaste tiden försökt påvisa att miljöpartiet inte fastnat i vänsterfållan.

Per Gahrton: Visst kan mp bli det femte allianspartiet (Newsmill)

Christopher Ödmann: Alliansen bör inte stänga dörren för miljöpartiet (Newsmill)

Maria Wetterstrand: Folkpartiet är intressant i en tänkbar regeringskonstellation (Sydsvenskan)

Och själv skrev jag såhär häromveckan:
Därmed inte sagt att jag tycker miljöpartiet är ett rött parti och för evigt bör söka samarbete vänsterut. Kommunalt är inte samarbete med borgerliga partier alls ovanligt. Bytte folkpartiet och centern ut sina partiledningar och återtog de ideer som fanns under Bengt Westerberg och Olof Johansson ordförandeskap för respektive parti skulle de absolut vara väl värda att diskutera med även i riksdagen.
Fast jag tror vägen till samarbete med ett eller flera borgerliga partier är väldigt lång. Och tur är väl det.

4 kommentarer:

Peter Kjellman sa...

I dagens läge borde ett samarbete mellan mp och alliansen vara absolut fullständigt otänkbart. Den politik Reinfeldtregimen driver går på tvären med alla de värderingar som bör vara viktiga för oss gröna.

Det som sägs i Marias artikel från Sydsvenskan får det att gå kalla kårar längs min ryggrad. Under de två sista mandatperioderna har fp förvandlats från ett relativt frisinnat socialliberalt parti till ett auktoritärt parti med inriktning på stark kontroll av medborgarna. Dessutom vill fp bygga ut atomkraften. Ska fp ingå i ett samarbete med mp får man avsvärja sig åtskilligt av sitt nuvarande trista tankegods - såpass mycket att man får kasta hela partiprogrammet överbord.

Johan, dina egna slutsatser håller jag i stort med om. Men ALDRIG ett grönt regeringssamarbete med nuvarande allians eller folkparti!

Johan sa...

då är vi överens, Peter.

Anonym sa...

Sen är ju inte heller bara mp som bestämmer.

Personligen hoppas jag aldrig att folkpartiet väljer att samarbeta med grälöksmarxisterna.

Friår, stopp på vapenexport, nej till Nato, kraftiga bensinskattehöjningar, slopa betyg och massa andra förslag som hör hemma i papperskorgen.

/ Malmbeg

Dieselola sa...

Då miljöfrågorna blir viktiga i övriga partier tror jag Mp är rädda för att glömmas bort.

Därför tror jag miljöpartiet är rädda för att samarbeta med tex moderaterna.

Det är faktiskt ganska sorgligt.