Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, september 30, 2008

Sista dagen

Eftersom miljöpartister brukar vara sena med det mesta kan man ju tycka att jag skulle argumentera för varför vi ska fortsätta vilja gå ur EU in i det sista, omröstningens sista dag infaller nämligen idag.

Men jag vet inte hur mycket det skulle nytta till, varken för mej själv eller omröstningen. Jag har redan skrivit en hel del. Men visst finns det fortfarande saker att ta opp, till exempel att Sveriges stöd i FNs generalförsamling för det man förut kallade tredje världen i stort sett helt försvunnit sedan vi gick med i EU. Men som sagt, jag har redan skrivit en hel del om varför EU fortfarande är så dåligt att vi inte bör byta grundanalys.

Nu hoppas jag på ett ja i omröstningen.

Men oavsett hur det går så hoppas jag bägge sidorna förmår sträcka varsin hand till varandra och arbeta för en försoning på kongressen i Göteborg om några veckor. Ifall ja-sidan vinner är det viktigt att vi visar respekt och förståelse i såväl ord som beslut för den ganska stora del av partiet som inte vill lämna EU (vilket ju f.ö inte borde vara några större problem, det är inte i EU-parlamentet det beslutas om). Och ifall nej-sidan vinner är det upp till bevis för hur EU-kritiska man ändå kan vara utan att ha utträde med i bakhuvudet.

Själv känner jag mej mer och mer hemma i kommunpolitiken, och undrar ifall jag inte är på väg att bli en av alla dessa kommunpolitiker vars intresse slutar vid kommungränsen. Fast å andra sidan - om man trivs med det - så varför inte?

2 kommentarer:

markperspektiv sa...

Jag tycker du slår huvudet på spiken Johan. EU-parlamentet äger inte frågan, men varför ska vi då gå till val på budskapet om utträde.
/Markus

Johan sa...

jag har aldrig sagt att vi ska gå till val på det. jag tycker det har varit fel att ha det som främsta punkt i tidigare EP-val. däremot tycker jag det kan höra hemma i den "sammanfattande" texten i valmanifestet/valplattformen.

fast omröstningen rör ju inte det utan om vi ska fortsätta öht tycka så eller ej.