Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, september 08, 2008

Here wo go...

Så. Nu är det dags. När vi egentligen borde vara ute och prata klimatpolitik och antidiskriminering med så många som möjligt går vi miljöpartister till en intern omröstning om vår hållning i frågan om EU-medlemskapets vara eller icke vara.

Jag förordade inför kongressen att vi inte skulle gå till omröstning om det nu i år, inte heller under valåren 2009 och 2010, utan först 2011 skulle ett flertal medlemsomröstningar kunna gå av stapeln. Medlemsomröstningar som vi skulle kunna ha gott om tid att förbereda. Medlemsomröstningar som sedan 2012 skulle kunna utmynnna i en partiprogramsrevidering. Dessvärre höll inte kongressen med och nu sitter vi här och ägnar en massa tid åt att bekämpa varandra. Det är inte bra, men nu är vi där. Och jag tänker i ett antal inlägg förklara varför jag tänker rösta ja till utträdet.

Så konsekvent är jag (eller inte).

Tänkte blanda höga och låga argument.

Och varför har jag varit tyst några veckor? Det vanliga. Skola, jobb, möten och några försök att vara ledig.

4 kommentarer:

Heiti Ernits sa...

Man kan se det på två sätt:

a) Att vi "bekämpar" varandra och att detta är någoting negativt/konfliktladdat.

b) Eller att det är en idéutveckling - där två olika ståndpunkter möts/nöts och debatteras: där den av linjerna som får flerst sympatier/gillande antas.

=)

Johan sa...

naturligtvis hoppas jag på din punkt b ;)

men det är inte utan att jag undrar vad som hänt med partiets opinionsiffror ifall alla de (kanske kring 60-70 st) personer som var på mötet i Götet i helgen hade skrivit varsinn insändare och delat ut 10 flygblad var istället.

men visst, förlorade på kongressen och får naturligtvis finna mej i det.

Heiti Ernits sa...

Johan:

Visst är det så, den "ansträngningen" får nog göras förr eller senare -- så frågan är om det är mest "strategiskt" att göra det arbetet nu (i "mellantid") eller vid senare tillfället...

Politiskt är det ju lugnast just nu - känns det som - men jag vet inte....kanske är det helt tokigt...Kanske är det just i denna "tystnad" som skall utnyttjas till annat?....

Johan sa...

jag tror ändock det hade varit mest strategisk att göra det så fort som möjligt efter ett val, och inte när vi har 9 månader kvar till ett val och bara 2 år till ett annat, då ska vi enas och inte bekämpa varandra.

men som sagt, det är överspelat nu.