Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, september 23, 2008

Därför röstar jag ja till utträde #7

Skäl #7. EU har mycket kvar att bevisa.

Många på nej-sidan talar varmt om EU som en union (stat, skulle jag väl snarare säga) för miljön, för freden och annat bra och grönt. Men EU är ju (ännu?) ingen union som för en särskilt grön eller fredsinriktad politik, utan en union för handel, som håller på att skriva in militär upprustning i grundlagen och som dessutom har ett stort demokratiunderskott. EU är inte smalt och vasst utan brett och fett - och vill bli ännu bredare och ännu fetare.

Det blir ett problem när man målar upp ett EU man vill se, istället för det EU man ser, läs gärna Carl Schlyters artikel på samma tema. Den dag vi ser EU utvecklas i en grönare och fredligare riktning och dessutom visar någon form av insikt kring sina demokratiska brister är det kanske dags att slopa utträdet? Men där är vi inte på länga vägar ännu. Jag begär inte att EU måste vara framme, men åtminstone bör EU har slagit in på rätt väg innan vi vill legitimera unionen så till den grad att vi säger nej till utträdesmålet. Men det har EU ännu inte gjort, EU har mycket kvar att bevisa.

Därför röstar jag ja till att miljöpartiet ska vilja lämna EU.

Läs gärna mina tidigare skäl för ja till utträde. 1, 2, 3, 4, 5 och 6.

1 kommentar:

Rasmus Ling sa...

Det är givetvis inget problem i att prata om det EU man vill se. Lika självklart som det är att man diskuterar hur Sverige utanför EU skulle se ut, om man själv fick bestämma. Även du måste hålla med om att ett Sverige utanför EU mycket väl skulle kunna vara betydligt sämre, än dagens Sverige i EU.