Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, september 20, 2008

Därför röstar jag ja till utträde #6

Skäl #6. Såhär tycker vi inte längre

När jag inledde min ja-röstar-serie sa jag att jag skulle blanda höga och låga argument, och nu har turen kommit till vad jag hade i huvudet då vad gäller argument som inte är så värst starka men ändå kul att nämna ;)

Jag tycker inte om tanken på att vi - vid ett nej till EU-utträde - ska behöva lägga in ett "såhär tycker vi inte längre"-papper i de partiprogram vi delar ut eller skickar ut. Kommer inte ifrån att jag skulle tycka det vore aningen pinsamt, och måhända skulle det också kunna ta fokus från vad vi faktiskt vill diskutera med folk.

Därför röstar jag ja till att miljöpartiet ska vilja lämna EU.

4 kommentarer:

markperspektiv sa...

å andra sidan när en majoritet av våra väljare inte vill lämna EU längre så kommer de fråga "varför tycker ni fortfarande så?". Även många inom Mp kommer ha svårt att propagera för ett utopiskt mål när vi borde bedriva kampanj i mer konkreta och aktuella frågor som vad vi vill med EU nu.

mvh/Markus

Max Andersson sa...

Utträde ur EU är fullt realistiskt på 15 års sikt. Jämfört med resten av partiprogrammet är det inte alls illa. :-)

Josh Lyman sa...

Får man fråga hur du max tänker dig den politiska utvecklingen inom de närmsta 15 åren som ska leda till EU utträde?

Och kanske ännu mer intressant. Hur tänker du dig den politiska utvcklingen i Eu efter det att Sverige gått ur?

Max Andersson sa...

Att förutsäga framtiden med precision är inte möjligt, men det troliga är att EU kommer att fortsätta att utvecklas ännu mer till en centraliserad superstat. Allt mer makt kommer att flyttas till EU, och man kommer att göra sitt yttersta för att undvika nya folkomröstningar. EU är redan så impopulärt att folkomröstningar inte längre är en framkomlig väg för mer integration.

Centraliseringen av makt till en politisk nivå som inte är demokratisk (och inte heller effektiv) kommer att leda till en ökad EU-kritik i allt fler länder. Ju mer makt EU får desto starkare kommer kritiken att växa. Den senaste 15 åren har EU börjat ge sig in på områden som är politiskt mycket mer känsliga, och det är det viktigast skälet till att EU-kritiken har växt i så många länder sedan Maastricht gick igenom. Samma dynamik kommer att fortsätta.

Den politiska eliten kommer att fortsätta vara för EU, men medborgarna kommer att känna ett allt större främlingskap inför det politiska systemet. Kombinera det med ett EMU som ökar risken för allvarliga ekonomiska kriser, och utvecklingen mot en gemensam EU-armé (som i framtiden även kommer att börja användas för kontroversiella saker) och ett utträde blir allt mer aktuellt.

Jag tror inte att Sverige skulle vara det första landet att lämna EU, men om Storbritannien gör slag i saken så kan vi följa efter.

Att försöka förutsäga detaljerna i den utvecklingen är inte särskilt meningsfullt. Tänk bara på Vaxholmsdomen som har stärkt den EU-kritiska delen av arbetarrörelsen rejält; vem hade kunnat förutsäga Vaxholmsdomen för 5 år sedan?