Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, september 17, 2008

Därför röstar jag ja till utträde #5

Skäl #5. Politiken i grundlagen.

Utöver något enstaka sosseinlägg brukar enigheten i såväl vårt land som andra västeuropeiska länder vara stor kring att politikens innehåll håller man så mycket som möjligt borta från grundlagen. I grundlagarna slår man normalt bara fast spelreglerna. Det hindrar dock inte ett enigt EU (minus Irland) från att i den nya grundlagen vilja skriva in såväl mål om ekonomisk tillväxt som militär upprustning. Dels tycker jag det är helt barockt att vilja skriva in politiskt innehåll i grundlagen och dels frågar jag mej hur EU nånsin ska kunna bli en progressiv klimatbra union med en sådan grundlag. Men det sistnämnda är egentligen inget argument - grundlagen håller man fri från alltför politiskt innehåll! Om man inte är EU vill säga.

Därför röstar jag ja till att miljöpartiet ska vilja lämna EU.

3 kommentarer:

Rasmus Ling sa...

Givetvis ska det inte vara någon politik i grundlagar. Men alternativen, EU:s upplösande (helt utan grundlag förstås) eller att EU lever vidare utan Sverige (med en politisk grundlag) är båda sämre alternativ.

Låt oss förbättra Lissabonfördraget istället!

Tom Andersson sa...

Låt oss stoppa Lissabonfördraget och ha en beredskap för att gå ur EU i framtiden istället.

Josh Lyman sa...

Jag måste erkänna att jag håller med Tom här. Lissabon fördraget ska bara kastas och sedan bör man börja arbetet med en ny kompetenskatalog (dvs ett dokument som säger vem som bestämmer över vad). Men precis som Rasmus säger är de två alternativ som ja sidan förespråkar sämre.