Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, september 14, 2008

Därför röstar jag ja till utträde #4

Skäl #4. Tidpunkten.

Att i en tid när EU utan speciellt mycket demokratisk förankring tvingar igenom en ny konstitution (det är knappast så att irländarnas nej kommer respekteras) vilja sälla sej till den stora grupp av svenska partier som säger ja till EU men ändå säger sej vara kritiska förefaller för mej inte vara speciellt klokt. I synnerhet inte när EU-kritikerna inom sossarna vädrat morgonluft för första gången på länge sedan Laval-domen.

Naturligtvis måste man ständigt vara beredd att ompröva sina ställningstaganden, men jag ser inte varför EU nu 2008 blivit så bra att vi inte längre ska ha kvar som principiellt ställningstagande att unionen är så dålig att vi vill lämna den och därmed riskera att bli betydligt mesigare i vår EU-politik?

Därför röstar jag ja till att miljöpartiet ska vilja lämna EU.

2 kommentarer:

Christian Valtersson sa...

Tidpunkten i sig självt är väl knappast en anledning att rösta varken ja eller nej!? Det är ett argument mot medlemsomröstningen, men att debattera omröstningens vara eller icke vara känns väldigt passé.

Johan sa...

Nej, det håller jag inte med om Christian. Jag har tidigare konstaterat att omröstningen äger rum och därmed dens vara eller icke vara överståndet. Nu handlar det om tidpunkten för att byta åsikt om EU är den rätta.