Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, september 08, 2008

Därför röstar jag ja till utträde #1

Skäl #1. Statsbildningen.

EU är 2008 betydligt närmare en statsbildning än när Sverige gick med 1995. Jag vill inte ha något United States of Europe, men det innebär inte att jag älskar nationalstaten (tvärtom - min vision är självstyrande regioner). Min solidaritet slutar varken vid Sveriges eller EUs gränser. Jag gillar inte att EU tar allt större kliv mot att bli en stat och bygger allt högre murar mot resten av världen. Jag tycker inte EU ska ha ett gemensamt försvar eller en gemensam utrikespolitik, men så är det de facto på väg att bli.

Därför röstar jag ja till att miljöpartiet ska vilja lämna EU.

9 kommentarer:

Tomas Gustafson sa...

Då är du således för Lissabonfördraget?

Johan sa...

Nej. Det är ju ännu mer statsbildning.

Lennart Andreasson ( V ) sa...

Klokt val Johan.

Anders Wallner sa...

Så du vill inte ha något valt parlament över nationalstaten fram till att FN instiftat ett sådant?

Tomas Gustafson sa...

Mer statsbildning än Nice-fördraget? I så fall var kan du läsa ut det?
I varje fall finns det en utträdesparagraf i Lissabon-fördraget.

Johan sa...

anders. jo, kanske det. men EU är ju så oändligt mkt mer än parlamentet. ministerråd och kommission t.ex.

tomas. militär upprustning stadgefäst i grundlagen och alltmer gemensamt agerande gentemot resten av världen är för mej rejäla steg mot en stadsbildning.

Anonym sa...

Eu är på väg att bli något Hitler bara hade våta drömmar om!

Johan sa...

anonym. ?

Max Andersson sa...

Det finns mycket i Lissabonfördraget som innebär att EU tar steg mot att bli en stat. Det är liksom det som är poängen med fördraget.

En viktig sak är att EU blir en juridisk person, och får rätt att ingå internationella avtal likt en stat. En annan är att makt flyttas till EU från medlemssterna på 68 områden genom att man går över till majoritetsbeslut.

Lissabonfördraget är till sitt innehåll nästan identiskt med EU-konstititionen, och konstitutioner, där är något som en stater har. Det var också därför som EU-konstitutionen fick det namn den hade. De som skrev den ville få EU att bli mer likt en stat.