Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, september 22, 2008

Badviken som försvann

Var ute i Tranemo häromhelgen. Sökte opp en vik jag och mina syskon ofta badat i som små. Det var visserligen inte någon anlagd badplats där, men långgrunt och allmänt bad- och barnvänligt. Driven av nostalgi ville jag se den igen. Jag blev både förvånad och besviken. För 18-20 år sedan låg det förvisso sommarstugor där, men de var ganska små och låg oppe i skogsbrynet med säkert femti meter till sjön. Nu låg där ett stort antal närmast mindre hus med tomter som slutade i sjön och det var inte lätt att bada för den som inte hade sommarstuga (fast en liten obebyggd tomt fanns kvar, så jag badade ändå). Men så går det när strandskyddet glöms bort. Jag tyckte inte om det. På sikt urholkas allemansrätten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt roligt att läsa en lokal miljöpartist som vill värna strandskyddet. Får hoppas att denna nyväckta insikt även gäller för stränder i Borås.

MVH

Ulf Olsson (S)