Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, augusti 04, 2008

Flum?

(Förlåt, nedanstående blev väldigt långt. Läs på egen risk och helst bara ifall du tycker det är intressant att diskutera betyg och innebörden av ordet "flum".)

Jag är motståndare till skolbetyg. Jag menar, med stöd av skolforskning, att betyg snarare stressar än motiverar eleven och att eleven lär för betyget snarare än kunskapen i sej. Jakten på höga betyg blir viktigare än innehållet, vilket inte är så konstigt eftersom systemet uppmuntrar till det.

Vi betygsmotståndare kallas ofta flummiga av våra motdebattörer, något jag har rätt svårt att förstå.

Jag tycker det borde finnas bättre metoder än dagens betyg för att visa på kunskap och bättre instrument för att göra ett urval till högre utbildningar. Dessutom kan man som grädde på moset få färre kids som tycker det är trist att ha fått stämpeln icke godkänd på sej.

Vad gäller kunskap så är det väl egentligen mest att gå till sej själv, tycker jag att alla mina siffror och bokstavskombinationer jag fått genom åren motsvarat vad jag kunnat inom ämnet? Nej. Det har de inte alltid, en siffra eller en bokstavskombination säger egentligen inte så mycket alls. Olika lärare gör olika bedömningar, kulturen på skolorna är olika, relationen till lärare är olika, olika personers korttidsminnen är olika bra. Det har rapporteras om betygsinflation i gymnasieskolan. Omdömen vore mycket bättre. Kanske till och med värdefulla när elever söker arbete? Mina gymnasiebetyg har då aldrig någon som anställt mej varit särskilt intresserad av.

Och så till betygen som urvalsinstrument. Om vi först kikar på gymnasieintagningen så är min grundinställning att alla bör få gå det gymnasieprogram de helst vill, fast jag är medveten om att det är svårgenomförbart i storstäderna. Men här i Borås t.ex erbjuds de olika gymnasieprogrammen bara på en kommunal gymnasieskola var, någon konkurrens mellan de kommunala skolorna finns inte. Men i vissa fall bör man antagligen begränsa antalet utbildningsplatser. Begränsingar som dock gjort att det krävs skyhöga betyg för att komma in på Byggprogrammet i Borås, i andra städer kan det vara frisörprogrammet som kräver genomgående höga betyg. Jag tror inte nödvändigtvis att den som har MVG rakt igenom är den bästa byggaren.

Borde det inte finnas ett bättre sätt att mäta byggaspirantens och de andras kunskaper? Till exempel genom ett antagningsprov? Svenska, matte och engelska kunde vara gemensamt för alla antagningsproven (låt vara att de skulle utgöra en större del av antagningsprovet för de teoretiska programmen än de praktiska) och sen i övrigt består antagningsproven av frågor/tester inom för gymnasieprogrammet relevanta ämnen.

Är det flum? Att tycka att relevant kunskap ska räknas? Att ställa krav på relevanta förkunskaper?

Vad gäller antagning till högskolan så har samhället där redan sett att betygen har sina brister. Minst en tredjedel av högskoleplatserna tillsätts nämligen genom högskoleprovet, som visserligen är långt ifrån perfekt, men ändå utgör ett alternativ till betygen.

Till högskoleutbildningar vill jag oxå att man ska använda särskilda antagningsprov, i kombination med intervjuer i de fall där de är relevant (läkare, lärare, psykolog, socionom med mera).

Om jag vill läsa biologi ska det faktiskt inte spela någon roll vad jag hade i religionskunskap eller estetisk verksamhet. Vad som är relevant är mina kunskaper inom naturvetenskapliga ämnen och svenska/engelska. Förmodligen skulle det bli svårare att komma in på högskolan med antagningsprov istället för betyg. Men det tror jag vore bra, eftersom det faktiskt kräver en viss ansträngning att plugga på högskola (såvida man inte bara tänker läsa A-kurser).

Idag sker åtskilliga avhopp från många utbildningar, eftersom studenten inte klarade utbildningen när det väl var upp till bevis för vad gymnasiekunskaperna var värda. Trots att personen kom in på om det nu var betyg eller högskoleprov klarade den inte högskoleutbildningen. Jag vet folk som antagits till högskolestudier utan att förstå många ord engelska, och då kom man inte långt heller.

Är det flum? Att tycka att relevant kunskap ska räknas? Att ställa krav på relevanta förkunskaper?

Att fokusera på betyg är tacksamt, det är lätt att mäta. Och vi politiker gillar när saker går att mäta. Antalet MVGn blir måttet på hur bra en högstadie- eller gymnasieskola är. Med vad säger det egentligen?

Egentligen är nog betyg rätt flummigt.

2 kommentarer:

Tomas Gustafson sa...

Hej Johan

Jag har nu antagit din utmaning. Se min blogg.

Är detta ditt längsta blogginlägg?

Johan sa...

Ska kolla din blogg!

Hm, det är nog ett av de allra längsta inläggen iaf (orkade du läsa ända ner?). Tror jag skrev ett riktigt långt våren 2006 oxå. Just det.