Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, augusti 08, 2008

Det var ju det här med blinda hönor

Lokalavisens toknyliberale sommarvikarie Jonas Pettersson skrev överraskande nog igår ett ledarstick där han verkligen prickade rätt.

Polisen måste också ändra mentalitet. Förra året föreslog en utredning att poliserna skulle få ljusare, mindre militaristiska kläder för att tydligare visa att de finns till för att hjälpa och serva medborgarna. Då skrev tusentals poliser en protestlista för att behålla sin tuffa kravallinspirerade mundering.

När jag studerade i Spanien satt poliser i ljusblå kortärmade skjortor på kaféerna och när jag jobbade i Belgien åt poliser på restaurangerna i vita skjortor.

För poliserna som övervakar sommartorsdagarna är det betydligt bättre förebilder än nationella insatsstyrkan.
Word!

Nu tar jag ledigt för att åka till Göteborg och Way out West.

1 kommentar:

john sa...

jag har läst någonstans (fråga inte var) att det inte var meningen att de skulle ha de där uniformerna. Att det finns en mundering med ljus skjorta och kostym-liknande byxor. men när man sedan beställde så beställde man de tuffa mörka uniformerna, som var avsedda för typ kravall-utryckning. jag vet inte om det är helt korrekt, men i så fall fanns det ju en tanke från början just på samma spår som inlägget.