Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, juli 31, 2008

From Europride with love


Min käre vän Joakim har varit på pridefestivalen ett par dagar och jag bad honom blogga om det.

Sitter på tåget hem ifrån Europride 2008 i Stockholm. Varma dagar. Solen skiner in genom fönstret, jag lyssnar på Le Tigre och Billie the vision and Dancers.

Jag har nyss avslutat en av SJ:s vegetariska lasagner, då det varit SJ:s stående vegetariska alternativ under lång tid så har jag avverkat ett par. Det är lika tråkigt (och överprissatt) som det låter, men efter att så många har passerat genom min mun så kan man alltid analysera skillnader i smak, för tillfället verkar trenden vara bättre kryddning (+) och geggigare konsistens (-).

Som alla andra så undrar du säkert också "ska du inte gå i tåget då?" när du får reda på att jag åker hem nu. Och nej, det blir inget tåg i år. Jag skulle gärna delta, tåget är en fantastisk händelse, "marching for those who can't". Det finns så mycket kvar att kämpa för innan HBT-personer runt hela världen kan leva utan hot om förtryck eller direkt förtryck.

För även om den politiska delen av pride är fantastiskt och stärkande så är den andra delen lika fantastisk. Den delen som handlar om att vara sig själv... För en stund. I sina bästa stunder utgör pride en fristad. Men normerna är starka här också, och om man som jag gjorde inte följde klädnormen helt så kan man utsättas för nedlåtande kommentarer i moderaternas tält. Men utanför kan man istället bli kallad för äckel.

Men det är inte det som är mitt största intryck av året Pride, för mitt största intryck representeras bäst av fyra butchar från Hälsingland. Kombinationen av de två olika delarna jag pratat om, politiken och fristaden, nämligen den gemenskap som skapas i en utsatt grupp. På väg av min tunnelbana iklädd min gröna favorittjol och nya rosa (för små) skor så erbjuder de sig att gå med mig om jag känner mig orolig, de ska bara till nästa station egentligen. Jag avböjde deras erbjudande, men det var med deras omtanke i tankarna som jag somnade senare, trots den spända situation med snorloska och äckeltillrop på vägen hem.

Även i Sverige blir HBT-personer utsatta, men vi ska inte låta oss bli offer för vi ska stå stolta och queera världen så jävla mycket att homofoberna inte kommer veta åt vilket håll de ska slå. Så ta någon sammkönad i handen (gärna två), sätt på dig en klänning eller ett par baggyjeans, släng alla köns- och sexuallitetsnormer över bord och be in their face så skapar vi revolutionen.

Med vänliga hälsningar
Joakim Larsson

1 kommentar:

Frick sa...

Det var tjusigt skrivet. Jag skrev också på Pride-temat:

http://tillvardags.wordpress.com/2008/08/03/langt-ifran-alla-ar-glitter-och-glamour/

Fortsatt trevlig sommar Johan!