Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, juli 23, 2008

Blodtörstiga älgar?

Treåriga Nova lekte i sandlådan vid radhuset i Kungälv när en älg plötsligt dök upp i trädgården - och bet henne i armen.
Kommer det nu resas krav på förintelse av så många älgar som möjligt under höstens älgjakt? Eller garvar folk mest åt det eftersom älgen var full? Är det skillnad på älgar och rovdjur? (SvD & GP)

Själv har jag blivit rädd för älgar bra många fler gånger än jag blivit rädd för varg & björn, därmed inte sagt att jag är särskilt hatisk mot älgar.

6 kommentarer:

Anne-Marie Ekström sa...

En stilla fråga. Hur många älgar har du mött och hur många vargar? Förutom dem i Borås Djurpark förstås.

Johan sa...

poäng ;)

Anonym sa...

Vargar är ingenting att vara rädd för.

Älgar är farligare för människan (i trafiken, framförallt). Likväl bör inte fler skjutas av. Det hotar älgstammens kvalitet.

Johan sa...

vad jag ville visa i mitt inlägg är mångas något motsägelsefulla inställning till djur, där somliga djur närmast hatas och andra har man inget emot. jag vet oxå att älgar är betydligt farligare.

fundera en stund på vad som hade hänt ifall det varit en varg som bitit 3-åringen.

Anonym sa...

Hej, Johan!

Jag kritiserade inte Dig i mitt lilla inlägg igår. Jag ville snarare indirekt kritisera Anne-Marie Ekström för hennes dolda kritik av Ditt inlägg (eller skall vi uttrycka det "härskarteknik"?!)! Att man inte möter vargar så ofta behöver inte betyda att man har fel i att säga att älgar kan fruktas mer än såväl varg som björn.

Slutligen: Jag menar att vargskräcken i Sverige är synnerligen överdriven!

Med vänliga hälsningar
Ronnie J.

Anne-Marie Ekström sa...

Ojoj. Här trampade jag in på farligt vatten igen. Jag hoppas att du Johan tog mitt inlägg för vad det är. Inte var det min mening att använda en härskarteknik. Sedan hör jag väl till dem inom mitt parti som ligger någonstans i mitten. En livskraftig stam. Men jag förstår de djurägare som inte gillar vargar. Och jag vill inte möta varken älg eller varg i skogen.