Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, juni 25, 2008

Och så ett boktips för sommarlediga


Under midsommarhelgen drack jag inte bara bubbligt vin och umgicks med goda vänner, jag hann med att läsa några böcker oxå. En av dem var Lars Danielssons "I skuggan av makten" (2007). Boken handlar till större delen om hans tid som svensk EU-politisk nestor och grå emissarie och tiden fram dit, som UD-tjänsteman och svenskt sändebud i såväl Kina som New York.

Sista tredjedelen handlar om flodvågskatastrofen och vad som följde på den för hans del, det var väl den minst intressanta delen av boken för min del. Jag är nämligen fast övertygad om att tsunamin skedde oavsett vad nämnde Danielsson egentligen gjorde den där annandagen 2004.

Men styckena om hans tid som Göran Perssons statssekreterare, först med ansvar för främst EU-frågor och sedan som Perssons högra hand sedan Pär Nuder avancerat till minister, var intressanta. De gav många tillbakablickar på de senast 10-12 årens politik. Danielsson har en torr tjänstemannahumor som åtminstone roar mej.

Och på tal om de senaste veckornas debatt så skriver han lite om FRA-lagstiftningen.

Frågan om lagreglering av avlyssning i kabel fick den borgerliga regeringen det tvivelaktiga nöjet att hantera.

Inga kommentarer: