Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, juni 21, 2008

Norge visar vägen

Den rödgröna norska regeringen föreslår nu att rösträttsåldern på prov sänks till 16 år i en del utvalda kommuner till det norska kommunalvalet 2011 (P3 nyheter) och de danska socialdemokraterna hakar på (Sydnytt) och föreslår en sänkning av rösträttsåldern även i Danmark.

Vilket innebär att 16-års rösträttsålder snart kommer finnas - permanent eller på prov - i tre europeiska länder, Österrike, Tyskland och Norge. Och i Danmark driver nu ett av landets två stora partier frågan och det andra, Venstre, säger att man vill avvakta och se hur det går i Norge. Vilket ju är bättre än ett blankt nej.

I Sverige är miljöpartiet ensamt bland partierna om att driva frågan, och det är inte utan att jag undrar när de andra partierna ska inse att Sverige är på väg att hamna på efterkälken.

Jag motionerade till fullmäktige förra året om att Borås skulle ansöka hos regeringen om att få bli försökskommun med sänkt rösträttsålder. Motionen verkar ha stannat i den kommunala byråkratin, men man kan väl alltid hoppas att den kommer upp snart. Då får Borås fullmäktigepartier bekänna färg - vill de utvidga demokratin eller inte?

Och ja, det är fullt möjligt för regeringen att tillåta någon kommun att vara försökskommun med sänkt rösträttsålder eftersom det regleras i kommunallagen och inte i grundlagen.

1 kommentar:

Dieselola sa...

"Norge visar vägen"...Och vilka vägar sen! Med tanke på den passande rubriken så skulle jag vilja göra lite reklam för norges underbara landskap och natur. Alesund via trollstigen till Geiranger är ett måste. Eller varför inte europas vackraste ruropa väg E6 från Oslo ända upp till Narvik och Bodö! Rekomenderar starkt! Ta bilen tänkte jag skriva men förgudsskull, jag menade såklart bussen, eller kanske allra helst tandemcykeln ;) /Dieselola