Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

söndag, april 27, 2008

Sorry, jag tycker ni sköt snett (alternativt missade helt)

Antagligen som en av de sista i bloggosfären ser jag mej likväl nödgad att kommentera fredagens DN-debattartikel signerad Magnus Johansson och Grön Ungdoms båda språkrör Jakop Dalunde och Maria Ferm.

Jag tycker de har fel, eller åtminstone skjuter rejält snett, i sin artikel.

Vänsterpartiet har sina sidor. En överbudspolitik, en alltför stor skepsis mot friskolor och alternativ inom vård och omsorg, en förkärlek för höjda tak istället för golv i socialförsäkringarna och en alldeles för ofta tvivelaktig förståelse för vikten av demokratiska fri- och rättigheter i hela världen.

Samtidigt är vi gröna annars ofta någotsånär överens med vänstern sakpolitiskt. Jag tänker på övervakningshysterin, sänkt arbetstid, EU/EMU, vapenexport med mera. Frågor där sossarna ingalunda är överens med oss gröna.

Men varken sossarna eller vänstern förordar grön skatteväxling i sina budgetförslag. Och åtminstone hälften av den kritik jag riktar mot vänstern ovan stämmer minst lika bra in på sossarna, så att enkom peka ut vänstern som dumma känns lite konstigt.

Det är onekligen viktigt att visa på skillnaderna mellan grönt och rött. Men snarare genom att framhålla positiva exempel hos oss gröna än att hacka på ett av de röda partierna, och ska det nu hackas kan man lika gärna hacka på bägge.

Dessutom - miljöpartiet "äger" så att säga inte frågan om vänsterns eventuella regeringsmedverkan (såvida inget dramatiskt sker i opinionen). Antingen blir sossarna ett 45%-parti och kan bilda regering på egen hand och klara sej med hoppande majoriteter och ett vänsterparti som alltid agerar stödparti om det krisar. Eller så blir sossarna såpass små att både vi och vänstern måste vara med på tåget. Då blir det regeringsförhandlingar. I det sistnämnda alternativet är det förstås en nackdel för vänstern att komma in i samarbetsdiskussioner först efter valet. Men och? Det är väl deras problem snarare än vårt.

Vad vi istället bjussar på nu är röd-grön oenighet som heter duga och dessutom ger vi vänstern en rejäl chans att vara opposition inom oppositionen - det känns inte särskilt bra.

Jag föredrar fortfarande folk som står inne i tältet och pissar ut än folk som står utanför tältet och pissar in. Dessutom tror jag som sagt att vi och vänstern i vissa fall kan behöva varandra i fighten mot gråsossarna.

6 kommentarer:

FredrichL sa...

Debattartikeln gjorde mig vansinnigt ilsk, tillräckligt för att helt enkelt välja att inte kommentera den alls.

De är naturligtvis berättigade till sina åsikter, även om de är att likställa med en kniv i ryggen.

Heiti Ernits sa...

Håller med! Lite olyckligt det här...

Rasmus Ling sa...

Va inte så negativ! Mp hamnar på 8% och s på 42, v på mindre än 8. De kommer inte att behövas!

Johan sa...

rasmus. det är andra gången du beskyller mej för att vara negativ ;) nog för att vi oftast ligger ngn procentenhet större än v i mätningarna just nu, men det har inte varit många mätningar där s+mp haft egen majoritet och s+v inte.

dessutom, varför ge v världens chans inför 14? =)

FredrichL sa...

För min del är det mer än procent och positionering, jag ser (såg?) mp som en ganska naturlig del av ett samarbete, ni har en hel del progressiva idéer, och i största allmänhet kommer jag politiskt skapligt överens med miljöpartister utom möjligen i arbetsrättsfrågor och skolfrågor.

Men opportunismen gör mig dyster till mods, om vi redan innan valet måste börja bemöta en massa dynga känns det som att det lär fortsätta den vägen efter valet, oavsett samarbete....och då är det ju inte mycket till samarbete.

jaja, skit samma, jag blir bara irriterad igen.

kommunist sa...

Fredrichl

Alla som är från Borås kan la inte vara förvånade över den debattartikel som var tragisk att läsa, inte för att jag tycker synd om miljöpartit, snarare för att de skjuter sig sjävla i foten.

MEn som sagt Borås som många andra kommuner är ju ett uppenbart exempel på att Miljöpartiet som ett parti för mellanskitet, ett vänsterliberalt parti som står långt från vänsterpartiet.