Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, april 08, 2008

Hur är det med minnet, Västerteg?

Livet är en fråga om definitioner. Det kan nog de flesta vara överens om. Och jag och centeriksdagsledamoten Claes Västerteg är uppenbarligen inte överens om innebörden i ordet "prioritera".

Miljön var ett av alliansens prioriterade områden i valet 2006.
Ur Västertegs debattartikel i dagens lokalavis.

Jag skulle då inte säga att alliansen prioriterade miljön i valet 2006. Låt mej ta några exempel.

Moderatledaren och statsministerkandidaten sa tre månader före valet att miljön inte var en prioriterad fråga för hans parti.

Alliansen tillsatte i god tid före valet sex arbetsgrupper som jobbade med att utveckla alliansens politik inom en mängd områden. Ingen av dessa arbetsgrupper berörde miljön.

Kristdemokraterna - och även moderaterna - gick till val på att sänka bensinpriset.

Och Naturskyddsföreningen kritiserade några månader före valet de borgerligas brist på miljöpolitik.

Även ifall centerpartiet måhända ibland önskade sej nån slags borgerlig miljöpolitik då för två år sedan så kan man inte säga att det var något som fanns.

Så Västerteg - hur definierar du prioritera?

3 kommentarer:

Dieselola sa...

Det verkar uppenbarligen som om du är lite rädd för att dina fiendepartier tar miljön mer och mer på allvar, rädd för att väljare går från extremmiljöpartiet till andra partier som tex centerpartiet som vill göra något åt miljön men samtidigt se till att övriga samhället fungerar. Det är den stora skillnaden miljöpartiet mot övriga partier, övriga partier fokuserar även på att samhället i övrigt ska fungera. Hade miljöpartiet suttit med 90% av rösterna så hade de stängt ner alla ickeförnybara energikällor med en gång och låtit samhället förfalla. Sorgligt...

Johan sa...

nejdå. Jag skulle bli jätteglad ifall fler partier tog miljön på allvar. Vad jag däremot blir förbannad över är historieförfalskningen. Alliansen hade inte någon samlad miljöpolitik i valet 2006 - flera av partierna hade inte ens en egen miljöpolitik. Att då påstå att alliansens prioriterade miljöfrågorna är att ljuga.

dessutom kvarstår mitt erbjudande om att skicka dej vårt valmanifest och vårt partiprogram - så får vi se ifall det reviderar din uppfattning om oss som ett parti som inte ser till "övriga samhället" eller hur du nu kallar det ;)

Dieselola sa...

Själv tror jag mer på att du blir lite skraj över att övriga partier tar miljön på mer allvar...sorgligt tycker jag i alla fall....