Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, april 24, 2008

Dåliga samvetets tyranni

I kölvattnet av Kristina Axén Ohins avgång har det talats en del om villkoren för de som väljer att engagera sej politiskt. Jag har det kanske lättare för mej än många andra, jag har inga barn och kan ganska lätt planera in möten mitt bland föreläsningar och seminarier även dagtid. Även ifall det naturligtvis innebär att jag får ta igen saker på egen hand, och vi som studerar får inte den ersättning för förlorad arbetsförtjänst löntagare får utöver mötesarvodet. När det du nu utbetalas ett sådant. Det mesta politiska engagemanget är tvivelsutan ideellt.

Vad jag upplevt som värst under de år jag varit politiskt engagerad har varit det dåliga samvetet. Låt vara att jag får skylla mej själv som inte kan säga nej och ibland tar på mej mer än jag egentligen hinner med. Men likväl. Det dåliga samvetet av att inte hinna med allt man vill hinna med. Det dåliga samvetet över att inte hinna gå på alla möten. Det dåliga samvetet över telefonsamtal som blir obesvarade, mail som blir obesvarade etcetera. Se detta inlägg som ett slags kollektivt förlåt =)

Kanske får jag bli bättre på att säga nej, och lära mig prioritera bland det jag vill. Det får bli mitt löfte till mej själv. Det är nämligen så himla kul att vara politiskt engagerad, så det vill jag fortsätta vara i många år till.

3 kommentarer:

Dieselola sa...

Och tänk så ännu mycket mer intressant och kul politiken skulle bli om du gled lite mot det socialdemokratiska hållet.
Dagens vett från mig är sagt! ;)

Max Andersson sa...

På ungefär samma sätt som luft alltid expanderar för att fylla ut ett vakum så tenderar politiskt arbete alltid att expandera till 125% av den tid man avsätter.

Så det är ingen mening att ha dåligt samvete för allt man inte hinner med. Det är fullt normalt. Det är mycket roligare att känna sig stolt över allt man faktiskt uträttar istället. :-)

Johan sa...

dieselola. socialdemokraterna? jag som alltid trott du varit borgare.

max. kloka ord, får bära med mej dem =)