Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

tisdag, mars 25, 2008

Vart ska bussarna stå?

Visserligen har ingen frågat mej. Men jag tycker oxå Södra torget har spelat ut sin roll som busstorg. Lokalavisen har flera artiklar med anledning av den olycka som skedde i helgen.

Jag har tidigare varit lite skeptisk till att flytta bussarna därifrån, samtidigt har trafiksituationen varit eländig och jag är egentligen inte överraskad över den tragiska olyckan. Har åkt en hel del lokalbuss under mina år i Borås och ofta varit på torget. Jag minns en gång för några år sedan när en backspegel på bussen jag satt på pangade en ruta på en annan buss på grund av trängslen - lyckligtvis var bussen tom. Det finns ett otal av andra historier oxå.

Kanske kan man bygga nån slags terminal borta vid Resecentrum - om plats finns. Frågan om vart trafiken ska flytta har varit det som gjort mej skeptisk till en flytt. Men sen tror jag oxå, som även påpekas i lokalavisen, att det är viktigt att behålla nån slags knutpunkt även i den delen av centrum där Södra torget idag ligger. I höstas byggdes delar av torget om och då funkade det förvånandsvärt bra att ha busstrafiken oppe på Allégatan (tre år tidigare haft den oxå varit flyttat dit en kortare period - då gick det åt helsike).

Något måste i alla fall göras.

2 kommentarer:

Sindet sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sindet sa...

Förutom att jag ryser när jag ser dina "oxå" så håller jag med dig om att någonting behövs göras. Jag funderar bara på om vare sig Resecentrum eller Allégatan är så bra, det skulle behöva finnas ett tredje alternativ.