Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

onsdag, februari 13, 2008

Flum, flum, flum

Det hör inte till vanligheterna att undertecknad läser Expressens ledarsida och tänker att det här låter ju riktigt bra. Men när ledarskribenten Johannes Forsberg sågar Jan Björklunds flumskola är det svårt att inte gilla även Expressens ledarsida.

I gymnasiet var det nämligen få som brydde sig om kunskap. Man kan alltså säga att jag gick i en flumskola. Men inte i ordets Björklundska bemärkelse. Den var inte fylld av stökiga förortsungar som inte kan stava till annat än ”hora” utan av fogliga medelklassungar med oförtjänt många MVG:n.
Det enda de var intresserade av att diskutera var betyg och betygskriterier, dessa diskussioner upptog ibland mer än halva lektionstiden.
Och det lär ju inte bli mindre av ovanstående med hela sju betygssteg!

1 kommentar:

Henrik sa...

Hmm, jag hade kunnat svära på att Forsberg beskrev min gymnasieskola och gymnaisetid, men det gjorda han tydligen inte. Enda skillnaden att var att jag var fysiskt men inte psykiskt närvarande (hade två timmars frånvaro under hela gymnasiet eller något, men satt ofta bara av tiden i skolan). Den enda andra skillnaden var nog att betygsinflationen ännu inte riktigt hade hunnit slå till på fullt allvar.

Major Björklund är en flummare som inte ens tycks ha förstått vad målrelaterade betyg innebär.