Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

torsdag, februari 07, 2008

Brustna drömmars kapell

Utbildningsministern, volkpartiledaren och den forne militären Jan Björklund och hans regering har lagt fram förslag på ett nytt betygssystem med sju steg (DN & SvD).

Systemet har vissa fördelar. Naturligtvis är det frustrerande att få ett G+ utan att det visar sej i betygen. Och i den bästa av världar, med bra underlag och gott om resurser, är det oxå möjligt för lärare att tydligare visa vad eleven faktiskt kan.

Samtidigt ska ingen inbilla mej att en betygsskala med fler steg skulle leda till mindre taktikval, tvärtom. Ingen ska heller inbilla mej att det skulle leda till mindre betygshets, tvärtom där oxå. Eleverna kommer ännu mer än idag sitta och taktikvälja för att nå höga betygspoäng. Och fler kommer sova dåligt, äta dåligt och må allmänt kasst.

Björklunds och alliansens nya betygsskala kommer främst gynna de redan motiverade och duktiga eleverna som går på skolor med goda resurser. I deras värld ska det vara skillnad på folk och folk.

Skolans uppgift är som sig bör att skola arbetskraften. Om kvastarna skall sopa bra får man inte slarva med skaften. Spärrar och kvoter och testprogram är ett system för att sålla, agnarna från vetet och föra var och en till hans rätta fålla. (Leif Nylén, Blå Tåget)
Jag fruktar även att regeringen ingalunda kommer skicka med pengar till kommunerna, så att vi kommunpolitiker får möjlighet att lägga mer resurser till skolan när lärarna nu får ännu mer jobb vid betygssättningen.

Och fortfarande kommer eleverna vid antagning till högre utbildning alltsomoftast inte få visa vad de faktiskt kan inom de relevanta ämnena. Fortfarande kommer gymnasiebetyget i historia spela roll när eleven vill plugga biologi på universitet.

Således kommer inte heller det nya betygssystemet gynna lärande för livet utan kortsiktig korvstoppning för stunden och nästa veckas prov.

Sorgligt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Då du har valt att stava folkpartiledaren med v, alltså "tysk stavning" så uppfattar jag detta som en anspelning på nazismen. Menar du verkligen det?!

Johan sa...

nej, det menar jag inte.

Inger Schale (fp) sa...

Hej igen
Menar du något då, eller kan di inte stava??

Johan sa...

Det glädjer mej att du nu inte längre än anonym. Brukar uppskatta att veta vilka jag pratar med.

I min värld varken var eller är alla tyskar nazister. Däremot skämtas det ju ibland om tyskar som synnerligen ordningssamma och effektiva, vilket ju knappast är samma sak som nazism.

Se det som ett, iofs elakt, skämt med den image fp mycket medvetet byggt upp under 00-talet som riksdagens ordningsparti nummer ett.

inger schale (fp) sa...

(Ett rent misstag att jag var anonym inledningsvis)
Jag tycker att det är låg nivå i debatten, att skriva som du gjorde och dessutom anspela på Björklunds militära bakgrund. Det är inga argument.
Ja, vi i folkpartiet förespråkar ordning och reda. Att politiska motståndare väljer att göra sämsta möjliga tolkningar av ordens innebörd, ja det är bara att beklaga.
Svenska skolan behöver reformeras på många sätt. Jag utgår i från att du är insatt i de olika förslagen.
Ett bättre och rättvisare betygsystem skall införas. Nu kommer ju förslaget ut på remiss och då hoppas jag verkligen, att oppositionen medverkar på ett kreativt och seriöst sätt.

Johan sa...

Det är skillnad på låg nivå och skämt, jag tror de lokala folkpartister som brukar läsa bloggen klarar av ett och annat skämt från min sida och jag gör det från deras.

Naturligtvis måste skolan reformeras, ingen tvekan om den saken.

Jag litar inte på media utan gick naturligtvis in på regeringens hemsida när jag satt och filade på inlägget och läste igenom såväl pressmeddelande som några dokument till, och fann där inget som motsade den bild jag fått av förslag genom media. Tyvärr.

Kan bara beklaga att oppositionen inte fått komma in i arbetet tidigare. Ingen kan påstå annat än att både s och mp varit öppna för uppgörelser (kanske lite för öppna för min smak, men det är en annan sak, ingen kan påstå annat är att man varit samarbetsvilliga).

Anonym sa...

Oavsett hur många steg ett betygssystem har, så måste betygskriterierna var tydliga och schyssta. Det är de definitivt inte i dag, och därför skiljer det åtskilligt på betygen mellan olika skolor, i synnerhet i de ämnen där nationella prov saknas. Och det beror inte på att lärarna är inkompetenta, utan på att de luddiga kriterierna måste tolkas på det sätt läraren finner vara det rimligaste sättet. Det behövs någon form av kriterier som är objektiva, dvs. inte är beroende av subjektiva tolkningar. Fler nationella prov skulle kanske kunna vara en lösning.

Sedan kan man ju fråga sig om betygen överhuvud behövs. I en ideal värld läser alla av lust och engagemang, inte av tvång.

Men det blir intressant att se var Björklunds betygsidéer landar.

Adjunkt Peter

Martin E sa...

Jag kan inget annat göra än att hålla med dig helhjärtat i denna fråga! Go for it!
/Martin

malmberg sa...

Håller inte med dig Hellström, men det var väl inte helt oväntat. Antar att du skickar in en insändare till BT, svarar där isf:)
Skämta gärna om fp - sålänge jag får kalla dig miljömupp:)

Hade gött

Anonym sa...

Betyg är kontraproduktivt för många. Iaf för mig. Dessutom är det elakt att bedöma småbarn med siffror eller bokstäver.

Dock. Ska vi ha betyg så ska det såklart vara de klassiska betygen på skalan 1-5, efter en normalfördelningskurva. Dvs, tillhör man de 7% bäst (exempelvis) i landet, i ämnet, så ska man ha en femma. Gör man det inte, så får man något annat betyg. Det där tramset om att "läraren hade delat ut 2 femmor redan så jag kunde inte få någon" är bara dumheter - läraren kunde ge 10 femmor i en klass om han/hon ville, förutsatt att det kunde motiveras - exempelvis genom att studera centralproven. Idag är det tvärtom möjligt för större godtycke tycks det som, många skolor har betyg skyhögt över vad centralproven indikerar att de borde ha. Bara för att de har några flummiga "kunskapsmål för VG" etc som alltför många når upp till. Sätt betygsgränserna EFTER skrivningarna, inte innan...

Men, betyg är ett elände.

MKt_skeptisk