Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

fredag, februari 08, 2008

Att inte ta sej vatten över huvudet

Jag representerade oss gröna i en paneldebatt på Stadsparksbadet igår om badets framtid (BT). Entrepenad eller ej är den stora frågan. Dessvärre hade jag inte så mycket att bidra med i debatten. Vi är ett litet parti, med begränsade resurser och tyvärr utan representation i fritids- och turistnämnden. Vi har varit utanför processen och inte hunnit diskutera och ta ställning internt än. Men vi jobbar med frågan!

Onekligen lär det ha viss betydelse vilken åsikt vi kommer fram till. Allianspartierna är för entrepenad samtidigt som vägvalet, socialdemokraterna och vänsterpartiet är emot. Således blir vi vågmästare.

I vilket fall som helst var det intressant att ta del av personalens synpunkter igår och höra på debatten. Jag förstår verkligen personalens oro och kommunikationen tycks inte alltid ha fungerat.

Fast arrangemanget i sej väckte vissa frågor. Varför satt två sossar med i panelen och varför var inte sverigedemokraterna inbjudna? Efter debatten var jag dock såpass hungrig och trött att jag inte sökte svar på frågorna, det ska erkännas.

3 kommentarer:

malmberg sa...

Kanske av den enkla anledningen att sd aldrig får vara med vid sådana tillfällen? Jag tror den taktiken är föga framgångsrik. Varför skall två gråsossar sitta med och ingen sverigedemokrat?
Gillar verkligen inte partiet ifråga, men det verkar lite sådär måttligt demokratiskt i mina ögon.

Tony sa...

Studiebesök kan vara en bra idé. Åk ut och se er om på de ställen där man lagt ut bad på entreprenad. Det finns nog både goda och dåliga exempel. Som alltid är kravspecifikationen A och O när sådant ska upphandlas, och det kanske man kan få tips kring om man kollar hur andra har gjort...

Anonym sa...

Funderar på vad bloggaren menar med att han tyckte att det var märkligt att på en debatt som(så vitt jag kan förstå) personalen ordnat var två socialdemokrater och ingen sverigedemokrat inbjudna.

En av de mest grundläggande fri och rättigheterna i en demokrati är mötesfrihet, samt en frihet att rösta på vem man vill, samt ta vilka politiska kontakter man vill.

Det måste vara helt fritt föra personalen att bjuda in precis vilka politiker man vill. Teoretiskt skulle det kunna innebära att fem miljöpartister och tre sverigedemokrater var inbjudna,men inga övriga partier. Man har naturligtvis också friheten att bjuda in femton gråsossar om man så önskar.

Skulle gissa att skälet till denna inbjudan var att man ville påverka de politiker/partier som var relevanta för frågan.

Fast egentligen är skälet till urvalet enligt min mening ointressant. Det viktiga är rätten som medborgare/förening att få ta vilka kontakter man vill.

Om vi anser att staten/kommun/enskilda partier skall styra överpå vilket sätt möten med poltiker som våra medborgare/föreningar får ta, då är vi ute på ett MYCKET brant sluttande plan mot den diktaturens avgrund.