Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

lördag, januari 12, 2008

Vem blir nästa EU-kommisionär?


Carl Bildt pekas ofta ut som Sveriges nya EU-kommissionär 2009 - och visst, nog lär de borgerliga partierna passa på att utse en borgerlig EU-kommissionär när de nu har chansen. Kan inte påstå att jag klandrar dem.

Samtidigt är frågan inte enkel för borgarna. Svenskarna är ett mycket EU-skeptiskt folk. EMU röstades bort med oväntat stor majoritet och i valen till EU-parlamentet brukar EU-kritiska partier nå stora framgångar.

Således borde EU-vännerna i vårt land vilja utse någon som även EU-skeptikerna kan uppskatta, och där undrar jag ifall Carl Bildt är rätt person. Å andra sidan brukar Bildt rankas som en av de mest populära ministrarna. Så det kanske fungerar ändå.

Men vem kommer då efterträda Bildt som utrikesminister? Hans departementskamrat Gunilla Carlsson lär nog ligga bra till. Eller varför inte den moderate ordföranden i utrikesutskottet Göran Lennmarker?

En verklig dark horse som EU-kommissionär ifall Bildt av någon anledning inte var aktuell vore ju en annan ledamot av utrikesutskottet, nämligen Alf Svensson... Om man nu ska tänka på populära politiker. Men jag kan inte tänka mej att moderaterna frivilligt släpper ifrån sej EU-kommissionärsportföljen till något annat parti.

2 kommentarer:

Christian Valtersson sa...

Kom ihåg att EU-kommisionären utses efter europaparlamentsvalet. Flirta med EU-skeptiker kommer de förmodligen göra i EU-valrörelsen, men jag tror inte de har något särskilt stort behov av det därefter.

Carl Bildt är väl den mest kvalificerade gissningen. I annat fall tippar jag på nämnda Gunilla Carlsson (som ju faktiskt suttit i Europaparlamentet), någon av de moderata Europaparlamentarikerna Charlotte Cederschiöld eller Anna Ibrasagic. Vill regeringen sparka någon snett uppåt kan det ju annars vara ett lämpligt sätt att bli av med Lars Leijonborg. En annan folkpartist som skulle kunna vara aktuell är Cecilia Malmström, men precis som du skriver blir det ju förmodligen en moderat. Iof spelar det ju inte vilken kommisionärsportfölj Sverige får också. Jag har svårt att tänka mig att Calle Bildt skulle ägna sig åt exempelvis miljöfrågor.

ostwaldo.blogspot.com sa...

Hej, hej!

Jag gillar en Margot Wallstrom, eftersom hon sager vad hon tanker och har gjort negra skandalsituationer i den Europeiska Kommissionen fastan hon meste inte diferensiera sig fren Barroso som en EK-ordforande. Darfor gillar jag henne se mycket.

"Vem blir nästa EU-kommisionär?"

Varfor inte en Nyamko Sabouni? Hon ar mycket liberalt och det skulle vara mycket friskt i en gammal blivande Europeiska Unionen.