Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, januari 21, 2008

Ska heterosexuella få gifta sej?

Öppnade lokalavisen i morse och läste om kristdemokraternas motstånd mot att homosexuella skulle få gifta sej. Samtidigt läser jag i SvD att regeringen ska förbereda en proposition i frågan. I Sverige fattar regeringen sina beslut kollektivt. Så då infaller ju frågan om vem i hela världen man kan lita på?

Å ena sidan är det naturligtvis glädjande och på tiden att en lagändring tycks vara på gång. Å andra sidan frågar jag, precis som Maria Wetterstrand och Jan Lindholm, mej varför regeringen inte överlämnar frågan till riksdagen och låter partierna rösta som de vill. Fast å tredje sidan så gillar jag ju inte alliansen, så om nu statsministern vill köra över kristdemokraterna för 351:a gången ska väl inte jag gnälla.

5 kommentarer:

Anders Wallner sa...

Som svar på din fråga så är ställningen just nu 50% ja, 35% tveksam och 14% nej.

A C Z sa...

Det här med att genomföra namnbytet från "Äktenskapsbalk till "Samlevnadsbalk" låter alldeles särdeles utmärkt.

Anonym sa...

Med tanke på hur många äktenskap som havererar så är din frågeställning relevant, ska vi heterosexuella få gifta oss egentligen? När risken är så stor att allt går åt helvete? Nä, förbjud äktenskap för alla, så är det bra med den saken sen. Sen får givetvis folk som tror på sagoböcker gärna läsa ramsor inför varandra, det skadar ingen.

MKt_skeptuell

Johan sa...

jag tycker det är lite märkligt att dessa kristna äktenskapstillskyndare är så emot att homosexuella ska få gifta sej.

är det inte bra att folk vill gifta sej?

Anonym sa...

Handlar detta om civiläktenskap eller giftermål i kyrkan?