Om mig - Riksdagskandidat för Miljöpartiet de Gröna i Sjuhäradsbygden - Maila gärna.

måndag, januari 28, 2008

Konservativ progressiv retorik

Ofta i politisk plakatretorik hänfaller man åt att hänvisa till ett svunnet idealtillstånd.

Tänk tillexempel på slagord såsom:

  • Reclaim the streets

  • Återerövra demokratin

  • Återta det offentliga rummet

  • Ta natten tillbaka

    Jag är faktiskt väldigt nyfiken på i vilket idealtillstånd gatorna tillhörde alla.

    Det andra slagordet har jag tagit från en motion till årets miljöpartikongress där motionären vill införa ett personvalssystem enligt finsk modell, där kandidaterna står i alfabetisk ordning och väljaren måste kryssa. Utan att tycka till om förslaget i sej konstaterar jag att tanken står för något nytt i svensk demokrati, och således vill utveckla istället för återerövra något.

    Slagordet om offentliga rummet är taget från en gammal Grön Ungdom-kampanj, och det är inte utan att jag undrar när Grön Ungdom menar att det offentliga rummet var som bäst?

    Slutligen ett klassiskt 8-mars-slagord. När var idealtillståndet då kvinnor, och för den delen män, kunde gå ut nattetid utan att riskera att bli nedslagna?

    Missförstå mej inte. Jag sympatiserar med tanken bakom de flesta av de ovan nämnda slagorden - men vänder mej emot den konservatism de ger uttryck för. Ifall man inte kan presentera när det svunna idealtillståndet rådde bör man akta sej för att hänvisa till det.
  • 4 kommentarer:

    Heiti Ernits sa...

    Intressant reflektion. Jag håller med...Sådan retorik är ingen betjänt av....

    c r z sa...

    Finsk demokrati = bra demokrati.

    Gustav sa...

    du är rätt dryg

    Johan sa...

    gustav. ska jag ta det som en komplimang?